Presiden baharu Afghanistan, Ashraf Ghani melakukan perubahan besar dengan memperkenalkan isterinya, Rula Ghani kepada umum dalam ucapan perasmian pada 29 September lalu.
Presiden baharu Afghanistan, Ashraf Ghani melakukan perubahan besar dengan memperkenalkan isterinya, Rula Ghani kepada umum dalam ucapan perasmian pada 29 September lalu.
LEBIH sedekad wanita pertama Afghanistan, Zeenat Karzai hampir tidak muncul di khalayak ramai kecuali dibenarkan suaminya, bekas Presiden Hamid Karzai ketika itu.

Hal ini turut diakuinya dalam wawancara sekitar tahun 2004.

Bagaimanapun, Presiden baharu Afghanistan, Ashraf Ghani melakukan perubahan besar dengan memperkenalkan isterinya, Rula Ghani kepada umum dalam ucapan perasmian pada 29 September lalu.

Malah dalam ucapan tersebut, beliau turut mengumumkan isterinya bakal memainkan peranan dalam membela nasib wanita dan kanak-kanak serta beberapa perubahan dalaman.

Hal ini turut mendapat sokongan daripada kebanyakkan penduduk bandar di Afghanistan yang telah lama menyokong hak kebebasan wanita.

Permulaan awal karier Rula dalam membela nasib wanita apabila beliau menyampaikan ucapan ringkas sempena Hari Wanita Antarabangsa pada Mac lalu. Dalam ucapannya, beliau meyebut tentang kepentingan peranan tradisional wanita sebagai ibu dan suri rumah, serta mencadangkan agar menggunakan kemahiran tersebut di luar rumah sebagai kerjaya.

Selain itu, Rula merupakan lulusan Unversiti Columbia dan pernah belajar di Paris, Beirut dan New York.

Malah sikapnya yang lemah lembut dan tenang amat disenangi rakan-rakannya.

Beliau dilihat banyak membantu suaminya ketika menghadapi kempen pilihan raya.

“Jika bukan kerana kebijaksanaan Rula, saya tidak fikir Ghani akan mendapat kejayaan dengan begitu banyak,” kata rakan keluarganya, Seema Ghani.

Menurut Seema lagi, ramai yang melihat sokongan Ghani terhadap hak kebebasan wanita sebagai penolakan Karzai sebagai presiden. Sikap Feminist Ghani juga banyak menerima pengaruh besar daripada neneknya yang juga merupakan salah seorang pemimpin.

“Orang lelaki Afghanistan berkata, untuk menghormati wanita sebagai wanita, bukan sebagai ibu, kakak atau isteri merupakan sesuatu yang luar biasa,” katanya.