Wednesday, October 15, 2014

Siasat kontrak RM800 juta


Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara bimbang terdapat pengawal keselamatan yang tidak layak bertugas di sekolah-sekolah di negara ini. – Gambar hiasan


KUALA LUMPUR – Jawatankuasa Kira-kira Wang Awam (PAC) meminta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat urusan pemberian kontrak bernilai hampir RM800 juta setahun kepada syarikat-syarikat keselamatan di 10,800 buah sekolah di seluruh negara kerana bimbang ia turut melibatkan unsur-unsur rasuah.
Pengerusinya, Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata, walaupun kajian PAC tidak menemui sebarang unsur rasuah dalam urusan tersebut namun pihaknya mendapati terdapat kelonggaran dalam aspek pemantauan ke atas pemberian kontrak itu yang dibimbangi boleh menyebabkan berlakunya rasuah.
“PAC cuma mencadangkan sahaja dan terpulang kepada SPRM. Kita mendapati tidak ada unsur rasuah tetapi kerana jumlahnya terlalu besar, kelonggaran dalam pemantauan ke atas kontrak tersebut mungkin boleh menyebabkan insiden rasuah,” katanya pada satu sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat PAC di bangunan Parlimen di sini semalam.
Nur Jazlan menegaskan, PAC memandang berat perbelanjaan tahunan hampir RM800 juta setahun oleh Kementerian Pendidikan untuk tujuan pengurusan kawalan keselamatan sedangkan terdapat kelemahan dalam penetapan terma dan syarat kontrak itu.
Menurutnya, pihak PAC meminta Kementerian Pendidikan melaksanakan kawalan secara saringan untuk memastikan syarikat yang betul-betul berkeupayaan diundang memasuki tender dan harga yang ditawarkan itu pula adalah berdasarkan bilangan pelajar, keluasan sekolah, aset serta gaji minimum.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=1015&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm#ixzz3GAFSPCFq 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment