Sunday, November 9, 2014

Tiada harapan temui mayat lagi

Canberra: Perdana Menteri Belanda Mark Rutte semalam mengakui kemungkinan tidak semua mayat mangsa tragedi MH17 boleh ditemui.
Rutte membuat pengakuan itu selepas dia dan Perdana Menteri Australia Tony Abbott menemui 600 kakitangan Australia yang terbabit dalam usaha mencari mayat mangsa tragedi 17 Julai lalu itu ketika lawatan bersama ke ibu pejabat Jabatan Hal Ehwal Luar dan Perdagangan di sini.
Rutte bagaimanapun memuji profesionalisme ditunjukkan pasukan itu serta pegawai pertahanan Australia kerana kepantasan bertindak dan menangani situasi itu.
Namun dia mengakui walaupun mereka semua bertungkus-lumus membuat yang terbaik, pasti akan ada mayat mangsa yang tidak dapat dikembalikan kepada keluarga masing-masing.
“Masih banyak yang belum ditemui. Kami masih berusaha keras mencari semua sisa mayat.
“Seboleh-bolehnya kami mahu mengembalikan mereka semua kepada keluarga tersayang, namun hakikatnya kami mungkin tidak dapat berbuat demikian. Apa yang pasti kami tetap akan berusaha,” katanya.
Dia turut mengucapkan terima kasih kepada pasukan Australia yang terbabit dalam usaha mencari dan menyelamat sejurus selepas kejadian berlaku.
Artikel ini disiarkan pada : Sabtu, 8 November 2014 @ 5:17 AM


Usaha masih diteruskan untuk mencari mayat mangsa di lokasi nahas MH17.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/7445#sthash.NLnENFYd.dpuf

No comments:

Post a Comment