KUALA LUMPUR – [VIDEO] Pas hari ini membidas tindakan  Ketua Wanita Umno Baling, Datuk Dr Mashitah Ibrahim yang didakwa menghina penghijrahan artis tanah air ke arah Islam.

Menurut Ketua Penerangan Pas, Datuk Mahfuz Omar, tindakan tersebut disifatkan sesuatu yang tidak wajar kerana Islam tidak pernah menghalang mana-mana umatnya untuk menyebarkan ajaran agama melalui dakwah.

 “Apa masalah dia tu (Mashitah) terhadap isu penghijrahan artis-artis ini? Mereka ini (artis) berhijrah daripada kehidupan mereka sebelum ini ke arah kehidupan yang lebih Islamik.

“Setiap orang seharusnya menghayati hidupnya sebagai seorang Islam, bukankah ini juga ajaran yang diajarkan kepada kita?” katanya pada sidang media di sini, hari ini.


Khamis lalu, Mashitah ketika berucap pada Perhimpunan Agung Umno berkata, kebanjiran golongan artis berhijrah dan giat berdakwah kebelakangan ini seolah-olah menjadi trend selepas tidak lagi aktif dalam dunia hiburan.

[ARTIKEL BERKAITAN: Isu ustaz ekspres: 'Saya tiada agenda peribadi']


Sementara itu, Mahfuz ketika ditemui Sinar Harian Online turut melahirkan rasa kesalnya berhubung kenyataan yang dibuat Mashitah.

“Kalau mereka mahu berkongsi atau membicarakan keinsafan mereka kepada orang lain, apa masalahnya? Itu lebih baik!”

“Lagipun, mereka (artis) tidak pernah mengaku bahawa mereka ini ustaz ekspres dan ustazah jadian sepertimana yang digelar oleh Mashitah.

“Apa yang dilakukan oleh golongan artis ini merupakan salah satu usaha yang sangat murni untuk membimbing generasi muda.

“Saya ingin nasihat pada Mashitah, sebagai orang yang ada agama (Islam) dan sebagai seorang pendakwah dia harus menghargai dan menyantuni orang lain, bukannya menempelak atau menghina mereka,” tegasnya lagi.