Sunday, December 28, 2014

Minyak hanya 4 jam

Oleh Aizat Sharif

mohd.aizat@mediaprima.com.my

Kuala Lumpur: Pesawat Air Asia Indonesia yang terputus hubungan dengan kawalan radar dari Bandara Juanda, Surabaya awal pagi ini dipercayai sudah mengalami kehabisan minyak seandainya ia masih meneruskan penerbangannya.
Memetik laporan Detiknews, Ketua Pengarah Perhubungan Udara Kementerian Perhubungan Republik Indonesia, Djoko Murdjiatmo berkata sekiranya itu masih lagi terbang di udara, minyaknya kini sudah habis.
“Pesawat itu berada dalam keadaan yang baik dan disaat ianya terbang bahan minyak pesawat itu cukup untuk perjalanan sejauh 4 jam 30 minit. Walhal, ianya sudah terputus hubungan ketika ia baru sahaja terbang selama kurang daripada 1 jam,” katanya kepada pemberita di Bandara Soekarno-Hatta, Tangerang, Banten tengah hari tadi.
Pesawat itu yang bertolak dari Bandara Juanda, Surabaya sekitar jam 5.36 WIB (6.36 pagi waktu Malaysia) bagaimanapun mulai hilang hubungan komunikasi dengan menara kawalan pada jam 6.17 WIB (7.17 waktu Malaysia).
"Tidak sampai satu jam berlepas, pesawat itu sudah hilang komunikasi," katanya.
"Untuk saat ini kami tidak mahu membuat sebarang spekulasi apa pun selain daripada pesawat itu hilang komunikasi," tegas Djoko.
Lokasi terakhir pesawat itu dikesan adalah ketika berada di ruang udara sekitar kawasan Pontianak dan Bangka Belitung.
Namun Djoko belum dapat memastikan lokasi tepat pesawat itu.
Artikel ini disiarkan pada : Ahad, 28 Disember 2014 @ 3:03 PM


GAMBAR fail AFP
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/19592#sthash.J5IbfjkP.dpuf

No comments:

Post a Comment