Friday, February 27, 2015

Tak layak diselamatkan

Jakarta: Ketika Canberra dan rakyat Australia digambarkan mendesak Jakarta menangguhkan pelaksanaan hukuman mati ke atas dua pengedar dadah, seorang ibu dari Melbourne sebaliknya mahu hukuman itu segera dijalankan.
Bagi Beverley Neal, dua rakyat Australia yang sedang menunggu detik ditembak anggota keselamatan di penjara tidak layak diselamatkan atau dibela.
“Mereka adalah penjahat yang dimuliakan sebagai pahlawan,” katanya.
Jakarta sedang menghadapi desakan antarabangsa ekoran ketegasan kerajaan tetap melaksanakan hukuman mati ke atas penjenayah dadah di negara itu.
Daripada 10 banduan terbabit, dua adalah warga Australia, iaitu Adrew Chan dan Myuran Sukumaran.
Mereka ditangkap ketika cuba menyeludup heroin keluar dari Bali pada 2005 dan disabitkan kesalahan serta dihukum mati setahun kemudian.
Kata Beverley, dia sangat benci kepada dadah dan pengedarnya kerana mengalami sendiri keperitan hidup akibat bahan larangan itu.
“Anak perempuan saya mati akibat mengambil heroin pada 2007.
“Dia baru berusia 17 tahun ketika itu,” katanya.
Beverley berkata, jika Sukumaran dan Chan tidak tertangkap 10 tahun lalu, mungkin lebih ramai yang menderita akibat dadah.
“Saya diselubungi perasaan sedih setiap hari sejak anak kesayangan saya meninggal dunia 18 tahun dan tiga bulan lalu,” katanya, semalam.
Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 27 Februari 2015 @ 9:37 AM


CHAN (kiri) bersama Sukumaran.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/33422#sthash.pO4c7qFX.dpuf

No comments:

Post a Comment