SHAH ALAM - Kerajaan Malaysia sudah melakukan kesilapan apabila memulakan pembangunan negara dengan ekonomi.

Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mendakwa, ini kerana negara ini sepatutnya memulakan pembangunan  dengan pembangunan modal insan terlebih dahulu.

"Saya melihat kesilapan negara dalam dunia hari ini. Mereka jelas mengamalkan prinsip yang bertentangan dengan Islam. Mereka memulakan pembangunan negara dengan wang dan ekonomi terlebih dahulu.

“… Islam pula memulakan pembangunan menerusi pembangunan modal insan dan akhlak. Menerusi pembangunan insan itu, ilmu, akhlak serta moralnya dibentuk. Jika ada ilmu sahaja tetapi tidak ada akhlak, maka ia tidak akan berjaya,” katanya dalam Bicara Minda dan Sesi Dialog Datuk Seri Abdul Hadi Awang, di sini, hari ini.

Menyentuh soal hubungan diplomatik Malaysia dengan negara luar pula, beliau berkata, Malaysia sepatutnya lebih banyak memainkan peranan dalam mengenalkan dan menyebarkan agama Islam kepada pihak asing.

“Dalam undang-undang antarabangsa Islam, Islam membenarkan kita mengadakan hubungan diplomatik dengan syarikat asing.

“… Untuk apa tujuannya? Untuk menyampaikan mesej bahawa Islam boleh diterima dalam masyarakat. Sebab itulah kita tidak pernah dengar negara China memerangi Islam.

"...kerana hubungan diplomatiknya dijaga dengan baik dan Islam didedahkan kepada masyarakat China dengan baik sekali,” katanya lagi.