Thursday, April 23, 2015

Taliban isytihar kempen serangan baru


Kabul: Taliban Afghanistan semalam mengumumkan permulaan serangan tahunan yang dibuat setiap musim bunga selain memberi amaran akan meningkatkan serangan terhadap kedutaan asing dan pegawai kerajaan serta pihak tentera.
“Jika penjajah asing benar-benar mahu mengasingkan diri daripada pertempuran di sini, mereka sewajarnya harus meninggalkan negara ini,” katanya dalam satu kenyataan.
Kumpulan militan Islam itu menentang kerajaan Afghanistan serta negara luar yang menyokong usaha itu sejak digulingkan oleh tentera yang dibantu Amerika Syarikat (AS) pada 2001.
Taliban meningkatkan operasi ketenteraan sebaik cuaca panas bermula kerana memudahkan pemindahan pejuang dan senjata.
Serangan tahun ini digelar ‘Azm’ yang bermaksud ‘azam’ - tidak jauh berbeza dengan operasi dipilih NATO, ‘Resolute Support’ selama dua tahun yang bermula Januari lalu.
Taliban tidak merujuk kepada proses kedamaian yang sedang dibincangkan dan dijual bermula tidak lama lagi.
Bagaimanapun, pegawai tempatan dan asing menganggap tiada lagi ruang untuk berbincang malah meramalkan ‘musim perang’ terbaru ini mungkin yang paling buruk.
Tahun lalu, 10,000 orang awam maut atau cedera dalam konflik dengan Taliban - dianggap paling teruk membabitkan orang awam sejak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mula merekodkan mangsa konflik di negara itu. - Reuters
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/45670#sthash.aG20eh9Q.dpuf

No comments:

Post a Comment