Wednesday, April 1, 2015

Sungai Golok hampir kering



Beberapa orang penduduk menyeberangi Sungai Golok di Rantau Panjang semalam yang semakin cetek selepas berlaku kemarau sejak Februari lalu.


RANTAU PANJANG – Cuaca panas yang melanda negara sejak bulan lalu menyebabkan Sungai Golok di sini yang menjadi sempadan antara Malaysia dan Thailand hampir kering apabila paras air sungai itu surut sehingga paras paha.
Keadaan air Sungai Golok yang mempunyai kedalaman maksimum sehingga sembilan meter dan kelebaran kira-kira 30 meter itu dikatakan beransur surut sejak Februari lalu.
Tinjauan Kosmo! di sungai tersebut tengah hari semalam mendapati air Sungai Golok di Pengkalan Che Kasem dan Lorong Klinik mengalami penyu­sutan dengan pasir sungai kelihatan di bahagian tepi sungai.
Dalam cuaca panas yang mencatatkan suhu 32 darjah Celsius pada pukul 1 tengah hari semalam, gigi air semakin ke tengah sungai dan bahagian tengah sungai pula dianggarkan berada pada kedalaman paras paha orang dewasa sahaja.
Seorang penduduk tepi Sungai Golok di kawasan Lorong Klinik, Yusof Hasam, 65, berkata, air sungai dilihat semakin cetek sejak Februari lalu kerana cuaca panas.
“Lepas banjir besar, sekarang jadi kemarau besar pula. Semasa banjir pada Disember tahun lalu, air Sungai Golok melimpah sehinggakan air naik sampai paras pinggang di dalam rumah kami.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0401&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_06.htm#ixzz3W0cXXQmY 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment