Thursday, October 29, 2015

China tidak gentar berperang dengan AS


USS LASSEN berlabuh di pelabuhan Tien Sa di Vietnam dalam gambar fail bertarikh 27 Oktober 2009. - AFP


BEIJING – China tidak takut untuk berperang dengan Amerika Syarikat(AS) di Laut China Selatan, lapor sebuah akhbar yang rapat dengan pemerintah semalam selepas Washington menghantar sebuah kapal perangnya menghampiri pulau buatan Beijing di rantau itu, lapor akhbar The Telegraph.
Jawapan tegas media rasmi China itu dibuat selepas AS berjanji akan menghantar lebih banyak kapal perangnya ke Laut China Selatan selepas kapal pemusnah peluru berpandu USS Lassen belayar dalam lingkungan 22 kilometer dari pulau itu.
Tindakan itu mencetuskan kemarahan Beijing yang memanggil Duta AS dan menegaskan bahawa tindakan Washington itu mengancam kedaulatannya.
“China walaupun keberatan, tidak takut untuk berperang dengan AS di rantau berkenaan,” lapor akhbar Global Times dalam editorialnya.
Akhbar sama bagaimanapun meminta semua pihak supaya bertenang kerana Beijing mempunyai standard moral yang tinggi dan tidak ‘termakan’ dengan provokasi AS itu.
“Pentagon jelas melakukan provokasi terhadap China. Ini adalah masa untuk menguji kebijaksanaan dan keazaman rakyat China.
“Kita perlu bertenang. Sekiranya kita menghamburkan kata-kata kesat, AS akan mencapai matlamatnya untuk membuatkan kita marah,” menurut akhbar itu.
Sebuah lagi akhbar China mendakwa AS sengaja mahu mencetuskan ketegangan di Asia Tenggara. - Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=1029&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz3pu5Sd8Iw 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment