Wednesday, October 28, 2015

Akhirnya Muhyiddin Dedahkan Kebenaran


By editor October 25, 2015 : 11:50 pm
muhyiddin yassin



Dan ini juga bermakna apa yang Tengku Razaleigh Hamzah katakan benar. Tengku Razaleigh berkata beliau enggan menjadi Perdana Menteri kerana beliau hanya akan menjadi boneka Perdana Menteri dengan Dr Mahathir menarik tali dari belakang tabir sebagai de facto Perdana Menteri.
Apa Muhyiddin Yassin katakan, seperti yang dilaporkan dalam berita di bawah adalah sangat menarik. Pertama sekali, Tun Dr Mahathir Mohamad memutuskan siapa yang menjadi Perdana Menteri. Dan jika Dr Mahathir tidak mahu anda sebagai Perdana Menteri atau dia mahu anda disingkirkan sebagai Perdana Menteri maka itu lah yang akan berlaku.
Perkara kedua yang Muhyiddin katakan adalah Dr Mahathir adalah orang yang memilih Najib menggantikan Tun Abdullah Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri. Oleh itu Dr Mahathir yang memutuskan bahawa Najib akan mentadbir negara dan parti, manakala Umno atau Barisan Nasional, tidak mempunyai suara dalam perkara itu.
Muhyiddin juga mendedahkan bahawa beliau dan Dr Mahathir kecewa dengan Najib kerana menolak untuk mencabar Abdullah dan menggulingkan beliau. Gambaran yang Muhyiddin beri adalah Najib setia kepada Abdullah dan enggan menikam beliau dari belakang.
Perkara keempat Muhyiddin katakan bahawa beliau memberi tekanan kepada Najib untuk mengambil tempat Abdullah dan menyingkirkan dia keluar. Menurut Muhyiddin, jika Najib enggan menggulingkan Abdullah maka dia (Muhyiddin) yang akan menjadi Perdana Menteri.
Apa yang Muhyiddin katakan memberitahu banyak perkara mengenai apa yang sedang berlaku hari ini. Tujuh tahun lalu Najib diberitahu dia perlu mencabar Abdullah dan menyingkir dia keluar. Jadi kini ceritanya Muhyiddin diminta untuk mencabar Najib dan menyingkirkan dia memang masuk akal.
Corak yang berlaku tujuh tahun lalu dan apa yang berlaku sekarang adalah sama. Orang yang mentadbir Malaysia adalah Dr Mahathir dan sesiapa yang menjadi Perdana Menteri merupakan Perdana Menteri boneka dengan Dr Mahathir sebagai de facto Perdana Menteri.
Dan ini juga bermakna apa yang Tengku Razaleigh Hamzah katakan benar. Tengku Razaleigh berkata beliau enggan menjadi Perdana Menteri kerana beliau hanya akan menjadi boneka Perdana Menteri dengan Dr Mahathir menarik tali dari belakang tabir sebagai de facto Perdana Menteri.
************************************
Muhyiddin: Bagaimana saya jadikan Najib PM
Bekas TPM kata Mahathir meminta beliau menggantikan Abdullah tetapi beliau berkata Najib sebagai Timbalan sepatutnya yang jadi PM.
(Free Malaysia Today) – Muhyiddin Yassin telah mendedahkan bahawa beliau memainkan peranan penting dalam menjadikan Najib Razak sebagai Perdana Menteri, dan bahawa dia telah menolak apabila ditanya oleh Dr Mahathir Mohamad untuk menggantikan Abdullah Ahmad Badawi.
Muhyiddin mengaitkan latar belakang dengan pengambilalihan kuasa Najib ketika berucap pada dialog di Johor Bahru semalam. Dialog itu dianjurkan oleh syarikat penerbitan Karangkraf dan akhbar hariannya Sinar Harian.
Beliau berkata beliau telah bertemu Najib dan menggesa beliau untuk mencabar Abdullah selepas Barisan Nasional mengalami kekalahan teruk pada pilihan raya umum 2008, apabila kehilangan kuasa di lima negeri.
“Masalahnya Najib mengambil masa yang lama untuk membuat keputusan,” kata Muhyiddin, menurut The Malaysian Insider. “Ketika itulah saya bertemu dengan Dr Mahathir dan dia meminta saya untuk menjadi presiden. Tetapi saya berkata tidak, saya tidak boleh, saya hanyalah naib presiden parti, dan Najib pula timbalan presiden, jadi beliau yang perlu menjadi presiden. “
Muhyiddin berkata beliau adalah orang yang menyakinkan Najib untuk menyahut cabaran dan menjadi Perdana Menteri.
“Dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Senai saya memberitahunya bahawa dia perlu membuat keputusan dengan cepat dan saya juga memberitahunya bahawa Dr Mahathir telah meminta saya untuk menyahut cabaran itu juga. Kemudian Najib kata okay, dia akan melakukannya. Beliau bersetuju semasa dalam penerbangan ke Johor, “kata Muhyiddin.
Kira-kira 400 orang, kebanyakan mereka adalah ahli Umno Johor, menghadiri sesi dialog yang diadakan di sebuah hotel di Johor Bahru.
Muhyiddin menjadi Timbalan Perdana Menteri selepas Najib mengambil alih kuasa, tetapi telah dipecat oleh Najib pada akhir bulan Julai lalu selepas membuat kritikan berkenaan derma RM2.6 bilion yang dilaporkan  didepositkan terus ke dalam akaun bank peribadi Najib. Bagaimanapun, beliau masih Timbalan Presiden Umno.
Katanya, beliau tidak menyesal membantu Najib menjadi perdana menteri.
“Saya tidak mengatakan saya menyesal. Pada masa itu, ia adalah perkara yang betul untuk dilakukan. Beliau layak dan mampu untuk memimpin negara ini, “katanya.
“Tiada siapa yang boleh meragui kesetiaan saya. Saya sentiasa setia kepada kepimpinan. Sepanjang saya dalam kerajaan dari tahun 1981, saya tidak pernah bercakap melampaui batasan terhadap kepimpinan, “katanya.

No comments:

Post a Comment