Thursday, October 1, 2015

Tun M mungkin ditahan di bawah Sosma


WARTAWAN SINAR HARIAN
Tun Dr Mahathir Mohamad

1 OKTOBER 2015
Tun Dr Mahathir Mohamad

SHAH ALAM - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad tidak tolak kemungkinan ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Sosma) kerana kelantangannya mengkritik Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Kalau saya didapati bersalah, saya akan dipenjarakan walaupun orang kata saya nyanyuk. Undang-undang tidak berpihak kepada sesiapa,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai jangkaan turut ditahan seperti bekas Naib Ketua Umno Batu Kawan, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan atas dakwaan cuba mensabotaj negara.

Mengulas mengenai perkara tersebut, beliau berkata, Sosma merupakan undang-undang baharu yang  perlu dipatuhi.

“Jika saya bersalah, saya mungkin menghabiskan sisa hidup saya di dalam penjara,” katanya.

Sementara itu, ketika mengulas mengenai perhimpunan Bersih 4.0 yang diadakan pada 29 dan 30 Ogos lalu, Mahathir berkata, perhimpunan tersebut tidak hanya disertai kaum Cina sahaja malah turut disertai Melayu.

“Mereka (kaum Cina) tidak meminta apa-apa untuk diri mereka. Tetapi, mereka hanya meminta Najib supaya berundur dan meminta supaya ada mekanisme pilihan raya lebih baik,'' katanya.

No comments:

Post a Comment