SHAH ALAM – Akta Hasutan nampaknya hanya digunakan untuk melindungi pemerintah, bukan lagi untuk keselamatan negara seperti tujuan asal kewujudannya.
Demikian dakwaan Presiden Parti Amanah Negara‎ (Amanah), Mohamad Sabu, ketika mengulas mengenai penyalahgunaan akta terbabit.
Kata Mohamad atau lebih dikenali dengan nama Mat Sabu berkata, penggunaan akta itu tidak seimbang antara parti pemerintah dengan pembangkang.
Malah katanya, adalah cukup jelas bahawa Akta Hasutan hanya diaktifkan semata-mata untuk mengekang pengaruh parti pembangkang dan pihak NGO yang menolak pemerintahan kerajaan.
“Amanah tidak bersetuju dengan tindakan kerajaan yang sewenang-wenangnya menyalahgunakan Akta Hasutan ke atas pemimpin pembangkang, peguam, aktivis dan NGO yang menyuarakan kritikan terhadap penyelewengan dan rasuah pentadbiran negara,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Sehubungan itu, pihaknya menyeru semua ahli, parti-parti pembangkang, aktivis dan NGO lain untuk terus  bersatu menentang penyalahgunaan akta itu.
Pihaknya dalam pada itu turut menyeru semua pihak terus memberi sokongan terhadap mereka yang menjadi mangsa di bawah Akta Hasutan.