KUALA KRAI - Seorang warga emas mengambil inisiatif membina rakit untuk meletakkan barang sebagai persiapan menghadapi banjir di Kampung Budi, dekat sini.
Mamat Deris, 84, berkata, dia mengambil inisiatif itu kerana masih trauma dengan banjir besar tahun lalu, sehingga menyebabkan semua harta benda miliknya musnah.
Menurutnya, dia sanggup membelanjakan sejumlah wang kira-kira RM1,000 semata-mata untuk menyiapkan rakit berkenaan.
“Rakit yang dibina mengambil masa lima hari untuk disiapkan seorang diri. Bahan yang diperlukan pula terdiri dari lapan tong sabun, kayu dan khemah.
“Khemah ini mampu menampung barang dalam rumah pakcik dan anak yang tinggal berjiran. Kalau banjir.. barang akan dipindahkan ke dalam rakit, sementara kami berpindah ke pusat pemindahan. Pakcik yakin barang tidak akan tenggelam kalau banjir,” katanya kepada Sinar Harian.
Bapa kepada tiga anak itu berkata, dia membuat persiapan awal bagi mengelak keadaan kelam kabut.
“Kalau banjir.. pakcik dah ada tempat untuk selamatkan barang. Kalau tak banjir syukurlah.. rakit ini boleh dijadikan tempat berehat,” katanya yang mempunyai 20 cucu.
Menurut Mamat, rumahnya yang didiami sejak 1960-an itu tenggelam ketika kemuncak banjir besar yang melanda kampungnya pada 22 Disember tahun lalu.
Katanya, ia merupakan banjir terburuk pernah dia lalui berbanding kejadian banjir besar yang berlaku pada 1967.
“Banjir besar juga melanda kampung ini pada 1978, namun tidak lah sebesar tahun lalu,” katanya yang merupakan antara penduduk tertua di kampung itu.
Tambahnya, dia tetap bimbang jika banjir besar sekali lagi melanda kampungnya, tetapi sekurang-kurangnya barangnya ada tempat untuk dipindahkan.
Banjir besar tahun lalu, memberikan kesan mendalam kepada mangsa terdiri daripada sebahagian besar penduduk di daerah ini, sekali gus menjadi garis panduan dan pengajaran buat mereka untuk berhadapan cabaran ketika musim tengkujuh.
Ada dalam kalangan mangsa yang hilang tempat tinggal dan harta benda, malah ada yang masih trauma hingga kini setiap kali hujan.