Tuesday, May 4, 2010

Haniyah Jawab Isu Cukai di Gaza




Pemerintah De facto Perdana Menteri Ismail Haniyah mengatakan dia akan menyerahkan 2,500,000 dollar AS untuk membayar gaji sekitar 25,000 buruh sebagai bukti dan bantahan terhadap tuduhan baru yang menyatakan bahawa pegawat Hamas telah menerapkan perundangan cukai secara keras.
Berbicara kepada pegawai Departemen Tenaga Kerja dalam peringatan "May Day (Hari Buruh), Haniyah membantah tuduhan yang dibuat oleh kelompok-kelompok kiri Palestin kiri yang menyatakan pegawai pemerintah de facto telah memberlakukan undang-undang cukai yang keras dan sewenang-wenang terhadap beberapa pekerja Gaza.
Pernyataan dari kelompok kiri Demokrat dan front rakyat untuk Pembebasan Palestin (DFLP, PFLP) mengatakan pada minggu lalu bahawa petugas polis Hamas bahkan menyita rumah bagi mereka yang dituduh melakukan penipuan serta penggelapan cukai, yang tuduhan itu dengan tegas langsung dibantah aparat pemerintah Hamas.
"Kami mengambil wang dari orang kaya untuk diberikan kepada masyarakat miskin bukan sebaliknya," kata pemimpin Gaza, mencatat sifat pajak yang dikenakan oleh pemerintah mereka adalah sedikit dan tidak memberatkan.(fq/mna)
sumber

No comments:

Post a Comment