Tuesday, June 22, 2010

Pembangkang tak fokus jenayah

15/7

MCPF kesal aktiviti pencegahan kurang dilaksana berbanding negeri di bawah BN
SUBANG JAYA: Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF) kesal dengan negeri diperintah pembangkang kerana tidak banyak melaksanakan program membabitkan aktiviti pencegahan jenayah dan keselamatan berbanding kerajaan Barisan Nasional (BN).
Ahli Exco MCPF, Tan Sri Robert Phang, berkata kerajaan negeri pembangkang juga sepatutnya membantu Kerajaan Persekutuan dengan mengadakan program jelajah keselamatan bagi menyedarkan orang ramai berhubung kepentingan mencegah jenayah, terutama di kawasan panas.
Beliau merayu pembangkang menyediakan sedikit peruntukan untuk membeli peralatan atau mengadakan sesi ceramah membabitkan aspek keselamatan di negeri ditadbir mereka.
Jenayah juga boleh berlaku di kawasan mereka, jangan letakkan tanggungjawab itu sepenuhnya kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM).
Kita merayu agar wakil rakyat lebih kerap mengadakan aktiviti kesedaran jenayah di kawasan masing-masing bagi memastikan tahap keselamatan dapat ditingkatkan, katanya pada sidang media pada Majlis Menandatangani Perjanjian Persefahaman (MoU) antara Syarikat Pro ICE Sales Services dan MCPF di sini, semalam.
Hadir sama Pemangku Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Asisten Komisioner Omar Mammah.
Beliau berkata, sekiranya wakil rakyat bersama-sama turun padang dan mengadakan aktiviti kemasyarakatan mengenai keselamatan, ia akan dapat membantu polis dan MCPF dalam membanteras jenayah.
Kita melihat wakil rakyat daripada parti pembangkang kurang memfokuskan isu jenayah berbanding Kerajaan Persekutuan seperti Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak; Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang selalu memberi kesedaran berhubung aspek keselamatan, katanya.
Sementara itu, Omar berkata, permintaan tinggi terhadap alat ganti kenderaan terpakai menggalakkan lebih banyak jenayah membabitkan kecurian kereta.
Beliau berkata, orang ramai memilih penggunaan alat ganti terpakai kerana harganya murah tanpa memikirkan kemungkinan berasal daripada kenderaan curi.
Saya tidak menafikan faktor kecurian kereta berikutan kecuaian dan sikap orang ramai terhadap keselamatan kenderaan, tetapi ia juga berpunca daripada permintaan terhadap alat ganti terpakai itu, katanya.
Sumber : Bharian.com.my

No comments:

Post a Comment