Sunday, July 4, 2010

283 sekolah fizikal paling teruk




POKOK SENA - Sejumlah 283 buah sekolah atau tiga peratus daripada 9,462 sekolah di negara ini memiliki kemudahan fizikal paling teruk dengan sebahagian besarnya di Sabah dan Sarawak.
Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, data itu diperoleh melalui pengauditan kemudahan fizikal sekolah-sekolah yang dibuat jawatankuasa khas Kementerian Pelajaran baru-baru ini.
Katanya, pengauditan atas arahan Menteri Pelajaran itu bagi mengenal pasti tiga perkara utama iaitu memastikan peralatan termasuk kerusi serta meja mencukupi, keadaan fizikal sekolah dan kemudahan sekolah berada dalam keadaan yang sepatutnya.
"Pengauditan ini berdasarkan kepada Sistem Maklumat Pengurusan Pelajaran (EMIS) bagi mengenal pasti kedudukan sesebuah sekolah kepada empat kategori utama iaitu baik, sederhana, teruk dan sangat teruk.
"Keadaan teruk termasuk tidak ada dinding yang memisahkan antara kelas dan pengauditan ini melibatkan sekolah kebangsaan, sekolah bantuan modal, sekolah agama bantuan kerajaan dan sekolah agama negeri," katanya selepas merasmikan Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Pokok Sena di sini semalam.

No comments:

Post a Comment