Friday, August 27, 2010

Burukkan negara berdosa, salah besar


KUALA LUMPUR 26 Ogos – Individu yang berniat jahat memburuk-burukkan negara dengan harapan masyarakat luar memandang rendah dan tidak menghormati tanah airnya boleh dianggap melakukan kesalahan besar dan berdosa.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, Islam amat memuliakan orang yang mati mempertahankan negara.
“Mempertahankan negara adalah jihad. Orang yang mati syahid ketika berjihad sangat mulia kerana tidak perlu dimandi, dikapan atau disembahyangkan.
“Jika orang yang mempertahankan negara dimuliakan sebegitu besar, maka besarlah juga dosa orang yang memburukkan negara,” katanya pada sidang akhbar selepas majlis penyampaian sumbangan Aidilfitri Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) kepada wakil-wakil hospital di Lembah Klang di sini, hari ini.
Beliau diminta mengulas tindakan Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar yang mengeluarkan kenyataan memburuk-burukkan negara dalam satu temu bual dengan sebuah akhbar Indonesia, Kompas pada 4 Ogos lalu.
Nurul Izzah menuduh kononnya kapal selam negara yang dianggap sebagai aset canggih itu sebagai usang dan terpakai.
Terdahulu, MAIWP telah mengagihkan sumbangan zakat berjumlah RM1.49 juta kepada golongan asnaf yang terdiri daripada pesakit-pesakit di hospital sekitar Lembah Klang iaitu Hospital Kuala Lumpur (HKL), Hospital Putrajaya, Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) dan Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM).
Sumbangan tersebut meliputi peralatan kesihatan, hamper dan wang raya serta bantuan kewangan untuk disalurkan kepada Tabung Kebajikan Perubatan hospital-hospital berkenaan.
Dalam ucapannya, Jamil Khir memberitahu, sumbangan itu merupakan program tahunan MAIWP yang disalurkan menerusi Skim Bantuan Perubatan.
“Agihan ini adalah program tahunan yang kita laksanakan dan jumlahnya sering bertambah dari tahun ke tahun mengikut keadaan dan jumlah terkini pesakit-pesakit di hospital.

No comments:

Post a Comment