Sunday, August 1, 2010

Cadangan mahasiswa berpolitik tidak wajar - Khaled



JOHOR BAHRU 31 Julai - Cadangan Pemuda UMNO supaya kerajaan meminda Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) bagi membolehkan golongan mahasiswa aktif berpolitik adalah langkah yang kurang wajar.
Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, walaupun saranan itu bersyarat iaitu pensyarah perlu menumpukan kepada pengajaran manakala pelajar memberi perhatian terhadap pelajaran namun pelbagai masalah akan timbul.
Katanya, jika warga universiti dibenarkan berpolitik, proses mempengaruhi akan berlaku termasuk pensyarah berjawatan politik berusaha agar pemikiran dan pendiriannya menjadi ikutan dan disokong oleh semua pihak.
Beliau mempersoalkan apakah akan terjadi kepada universiti yang merupakan institusi tamadun sesebuah negara apabila warganya lebih sibuk kepada soal politik.
"Kalau kita hendak benarkan pelajar berpolitik dalam universiti, pensyarah pun hendak berpolitik juga.
"Kalau kita benarkan kedua-duanya berpolitik, bayangkan kalau pelajar itu orang UMNO dan pensyarahnya daripada Pas, apabila tidak lulus dia akan salahkan pensyarah," katanya.
Beliau ditemui selepas majlis penyampaian hadiah kepada pemenang Golf Amal Mayang di sini hari ini.
Dalam pada itu, Mohamed Khaled menyarankan Pemuda UMNO supaya mengemukakan cadangan yang sama kepada Majlis Tertinggi (MT).
"Kalau MT buat keputusan, saya sebagai ahli UMNO akan patuh tanpa banyak soal. Jangan berkokok di luar, bawa dalam mesyuarat MT dan tengok apa keputusannya," katanya.

No comments:

Post a Comment