Sunday, August 1, 2010

Tindakan terhadap PKFZ atas arahan Tee Keat



KUALA LUMPUR 31 Julai - Siasatan berhubung skandal penyelewengan Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) telah dimulakan atas arahan Datuk Seri Ong Tee Keat semasa beliau memegang jawatan Menteri Pengangkutan.
Tee Keat yang juga bekas Presiden MCA ketika menjelaskan perkara itu berkata, beliau turut melantik panel bebas iaitu Price Waterhouse Coopers Advisory Services Sdn. Bhd. (PwC) untuk menyiasat perkara tersebut demi menjaga kepentingan pembayar cukai dan orang ramai.
"Semasa saya menjadi Menteri Pengangkutan, penyiasatan yang dibuat adalah atas arahan saya dan pelantikan Price Waterhouse dibuat secara bebas.
"Kita tidak pandang kepada latar belakang politik, tak pandang apa sekali pun. Yang penting saya kata penyiasatan kena bebas," katanya.
Tee Keat ditemui selepas menyampaikan sumbangan kepada warga emas ahli-ahli Persatuan Bekas Polis cawangan Ampang di sini hari ini.
Beliau diminta mengulas kes pendakwaan ke atas bekas Menteri Pengangkutan, Tun Dr. Ling Liong Sik yang dituduh menipu kerajaan Malaysia dengan memperdaya Jemaah Menteri untuk memberi persetujuan pembelian tanah di Pulau Indah untuk projek Mega Distribution Hub di Pelabuhan Klang.
Tee Keat menegaskan, semua hasil siasatan oleh badan yang dilantik dan panel yang ditubuhkan oleh beliau untuk menyiasat skandal PKFZ pada tahun lalu telah pun diserahkan kepada pihak polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
"Saya hanya menjalankan tugas dan sebarang tanggungjawab terhadap penyiasatan dan dakwaan bukan di bawah bidang kuasa saya.
"Lagipun saya bukan lagi menteri. Tanyalah menteri sekarang kerana beliau lebih sesuai untuk menjawabnya," katanya.
Hasil siasatan berhubung projek PKFZ telah didedahkan kepada orang ramai melalui laporan PwC pada 28 Mei lalu.
Tee Keat juga enggan mengulas ketika ditanya sama ada beliau tahu mengenai khabar angin mengatakan ada lagi individu yang akan diheret ke mahkamah berhubung skandal tersebut.
Selain Liong Sik, empat individu lain termasuk bekas Pengurus Besar Lembaga Pelabuhan Klang (LPK), Datin Paduka Oi Choo Phang telah didakwa melakukan pecah amanah dan menipu dengan membuat tuntutan palsu akhir tahun lepas.
Dalam pada itu, Tee Keat yang juga Ahli Parlimen Pandan berkata, pihaknya kini sedang mencari mekanisme terbaik menyelesaikan masalah berkaitan isu bil air tertunggak di kawasan perumahan rumah pangsa kos rendah dan kos sederhana rendah di sekitar Lembah Klang.
Menurutnya, beliau sudah mengadakan rundingan dengan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas) sejak minggu lalu untuk menyelesaikan masalah tersebut.
"Ini termasuk usaha menukar meter pukal kepada meter individu selain mengubah kadar bayaran bil komersial yang terpaksa ditanggung oleh penghuni dan pemilik rumah.
"Saya sedang berusaha menyelesaikan masalah-masalah ini dan mungkin dalam minggu depan kita akan menerima satu berita baik," katanya.
Tee Keat berkata, antara kawasan perumahan yang teruk menghadapi masalah berhubung tunggakan air sehingga ada yang terpaksa dipotong bekalannya ialah di Lembah Maju dekat sini.

No comments:

Post a Comment