Monday, April 4, 2011

Ada lagi yang bangang


Jangan tolak bina loji nuklear: Penyokong kerajaan


2011/04/04

KUALA LUMPUR: Seorang penyokong kerajaan memberitahu persidangan Dewan Rakyat hari ini bahawa cadangan untuk membina loji tenaga nuklear tidak boleh ditolak begitu sahaja tanpa menjalankan perbincangan dan penerangan yang betul mengenai kebaikan serta keburukan sumber tenaga itu.

Datuk Idris Haron (BN-Tangga Batu) berkata, pengetahuan masyarakat umum di Malaysia mengenai penjanaan tenaga nuklear masih rendah dan kerajaan perlu memberikan maklumat yang jelas mengenai pentingnya tenaga itu sebagai tenaga alternatif.
"Pendirian kita ialah sebelum kita laksanakan satu dasar itu, kita perlu wujudkan satu suasana di mana semua pihak mempunyai pengetahuan yang mendalam. Kalau semua pihak sudah ada pengetahuan ke arah kebaikan dan keburukan, barulah kita akan sampai ke peringkat membuat keputusan," katanya ketika membahaskan Rang Undang-undang Tenaga Boleh Baharu 2010 di Dewan Rakyat hari ini.
Idris berkata, walaupun Loji Nuklear Fukushima Daiichi di Jepun mengalami kebocoran akibat gempa bumi dan tsunami bulan lalu, kerajaan negara itu mempunyai langkah yang telah disediakan supaya tidak menjejaskan keamanan dunia.

Katanya, negara jiran seperti Indonesia, Thailand, Vietnam, Singapura dan Kemboja sudahpun menjalankan program kesedaran bagi memberi pengetahuan dan penerangan sedalam-dalamnya mengenai kebaikan penjanaan elektrik menerusi loji nuklear untuk kegunaan harian.

Datuk Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan) menyokong cadangan Idris dan meminta supaya pihak yang terlibat dalam pelaksanaannya nanti memberi keutamaan kepada keselamatan rakyat.

"Agensi yang diberikan amanah memainkan peranan dalam menjaga keselamatan rakyat," katanya.
Salahuddin Ayub (PAS-Kubang Kerian) berkata, satu perbincangan secara intelektual perlu diadakan selain memberikan penerangan yang jelas supaya masyarakat di negara ini tidak terus dibelenggu perasaan takut terhadap tenaga nuklear.

"Jangan kita dibelenggu pemikiran seperti itu (takut). Sama ada kita hendak menolak atau menerimanya, perlulah dilakukan secara berilmu.

"Kita perlu ada segala pengetahuan berkaitan. Dan kalau habis bahan bakar fosil ini, apa alternatifnya nanti?" katanya.

Pada Disember 2010, kerajaan mengumumkan pelan untuk membina dua loji tenaga nuklear yang masing-masing mampu menjana 1,000 megawatt, dengan projek pertama sedia beroperasi pada 2021 dan loji kedua setahun kemudian, sebagai rancangan jangka panjang menyeluruh untuk bekalan tenaga yang seimbang.

Kerajaan berkata, tenaga nuklear adalah pilihan utama dalam mengimbangi sumber tenaga kerana kos penyelenggaraan dan tarif yang lebih rendah dalam jangka panjang.

Pada masa ini, gas menyumbang 64 peratus daripada tenaga di Malaysia manakala selebihnya daripada arang batu. - BERNAMA
Berita Harian Online | Jangan tolak bina loji nuklear: Penyokong kerajaan

No comments:

Post a Comment