Thursday, April 7, 2011

Pengorbanan tak dihargai


SEDIH...Othman menunjukkan notis pemberhentian perkhidmatan sebagai penggali kubur yang diterimanya.
SEDIH...Othman menunjukkan notis pemberhentian perkhidmatan sebagai penggali kubur yang diterimanya.


KUALA LUMPUR: Seorang bekas Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Abd Rahman Atin, 63, yang tercedera dan mendapat kecacatan kekal di tangan dalam pertempuran bersama komunis di Gunung Bintang, Perak, terkilan pengorbanannya tidak dihargai.
Menurutnya, dia kecewa kerana perkhidmatan dan kecederaan yang dialaminya pada tahun 1972 ternyata sia-sia berikutan ganjaran yang diperuntukkan kerajaan bagi tentera yang tercedera semasa menjalankan tugas hanya diterima tentera yang berkhidmat pada tahun 1994 hingga sekarang.

Dia yang berkhidmat selama 22 tahun dalam pasukan itu mendakwa pengalaman dalam Ops Sedar di Perak membawa perubahan yang besar pada dirinya apabila letupan bom, mencederakan bahagian tangan, kaki dan mulut, hingga menghilangkan keyakinan dirinya dalam bersosial.

Anaknya Ayu@Siti Khatijah Abd Rahman, 33, yang turut hadir menemani ayahnya berkata sejak kejadian terbabit ayahnya jarang menghadiri majlis kenduri jiran dan malu untuk bersalaman walaupun dengan anaknya sendiri.

“Oleh sebab itu, kami mencuba pelbagai cara untuk memulihkan semula semangat ayah seperti membuat beberapa pembedahan tangan di mana segala perbelanjaan ditanggung sendiri oleh kami,” katanya.


Menurut Rahman, perniagaan yang dibuka bagi menampung pendapatan keluarganya juga terjejas akibat dari rasa jijik masyarakat terhadap kecederaan yang dialaminya.

“Tidak ada pelanggan mahu ke kedai saya apabila melihat kecacatan ini. Setiap hari hanya RM50 saja hasil jualan yang saya dapat. “Walaupun saya ada menerima pencen dan bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), namun ia masih tidak mencukupi memandangkan masih mempunyai anak yang masih belajar di sebuah institusi pengajian tinggi,” katanya ketika ditemui di balai berita.myMetro | Pengorbanan tak dihargai

No comments:

Post a Comment