Monday, April 18, 2011

Tanggung sengsara bersama



SUNGAI MANIK- Kesukaran seorang adik menjaga kakaknya yang buta akibat kemalangan mendapat perhatian Badan Amal Dan Usaha Isteri-isteri Wakil Rakyat (Baiduri) Dewan Undangan (DUN) Sungai Manik, di sini,

Mohd Noor Mohd Nordin, 30, berkata, kakaknya, Siti Norimah Mohd Nordin, 36, mengalami kemalangan pada 2004 ketika menunggang motosikal di kawasan Chenderong Balai.

Menurutnya, kemalangan itu menyebabkan Siti Norimah mengalami patah kaki kiri dan mendapatkan rawatan di Hospital Teluk Intan selama sebulan.

"Kesan insiden itu menyebabkan penglihatan kakak semakin terjejas dan dalam tempoh beberapa bulan dia terus tidak dapat melihat lagi sehinggalah sekarang," katanya ketika ditemui di kediamannya di Parit 6A, semalam.

Sinar Harian difahamkan, Siti Norimah turut mengidap penyakit kencing manis dan darah tinggi yang memerlukannya melalukan rawatan dialisis darah setiap tiga kali seminggu.

Mohd Noor berkata, segala urusan perbelanjaan dan perubatan kakaknya ditanggung melalui bantuan Baitulmal yang diperoleh setiap bulan.

Katanya, pendapatannya yang bekerja sendiri sekitar RM400 sebulan tidak cukup untuk menampung mereka terutama bekalan perubatan dan rawatan di hospital.

Setiausaha Baiduri, Mariah Mohd Tahir berkata, pihaknya akan membawa masalah itu kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk perhatian sewajarnya.

“Keadaan Siti Norimah yang tidak dapat melihat sejak tujuh tahun itu perlu dibantu, Baiduri akan membantu bagi meringankan beban yang ditanggung kedua beradik ini,” katanya.

No comments:

Post a Comment