Monday, August 15, 2011

Upah Supercop

BRITAIN: Polis Britain meluahkan rasa marah mereka terhadap Perdana Menteri David Cameron kerana mengupah ‘Supercop’ Amerika Syarikat untuk menangani masalah samseng jalanan, seminggu selepas berlakunya rusuhan yang terburuk abad ini.
Bekas Ketua Polis New York, Bill Bratton telah bersetuju melawat Britain dan memberi nasihat cara menangani masalah gengster ketika Britain sedang mencari jawapan bagaimana negara itu menjadi seolah-olah tidak punya undang-undang.
Bratton merupakan polis yang memperkenalkan polisi ‘toleransi sifar’ di New York untuk mengatasi jenayah selepas kejadian rusuhan di Los Angeles pada tahun 1992.

Tetapi, pegawai atasan polis Britain tidak bersetuju dengan tindakan Cameron itu. Selama empat hari berturut-turut, kota raya London aman daripada keganasan rusuhan, kebakaran yang disengajakan dan penjarahan yang berlaku di merata-rata tempat.Lebih 2,000 orang telah ditahan di seluruh England sejak rusuhan merebak di beberapa bandar utama.Walaupun dia mempunyai rekod cemerlang di Amerika, cara polis bekerja di sini, berbeza,” katanya kepada BBC.Ian Hanson, Pengerusi Persekutuan Polis Greater Manchester memberitahu ITV, Polis British telah melakukan yang terbaik ketika mengawal rusuhan.Dia perlu berbincang dengan kami, bukan dengan orang yang tinggal 5,000 batu jauhnya,” kata Pengerusi Persekutuan Polis Metropolitan, Paul Dellar. - AFPDi sini kami mengamalkan sistem kepolisian atas dasar persetujuan... Amerika menggunakan dasar kekerasan. Kami tidak mahu gunakan cara itu di negara ini.Dalam satu wawancara, Bratton berkata, menyelesaikan satu masalah itu lebih kompleks daripada hanya menahan orang. Katanya cara yang berkesan adalah melalui pengawalan polis di komuniti untuk mematahkan budaya gengster dari awal.Menteri Kewangan, George Osborne menegaskan dia tidak akan berganjak daripada keputusan untuk memotong bajet.

No comments:

Post a Comment