Saturday, September 10, 2011

5 juta penduduk California bergelap




Bandar Raya San Diego bergelap berikutan bekalan elektrik terputus, semalam. - REUTERS


SAN DIEGO 9 Sept. - Lebih lima juta penduduk di California Selatan dan sebahagian Arizona serta Mexico semalam ‘bergelap’ selepas bekalan elektrik ke kawasan berkenaan terputus, kata syarikat San Diego Gas and Electric.
Operator grid kuasa California berkata, keadaan itu berlaku selepas kabel kuasa tinggi yang membekalkan elektrik dari Arizona ke California Selatan terputus.
Lapangan Terbang Antarabangsa San Diego membatalkan semua penerbangan, manakala lalu lintas menjadi sesak selepas lampu isyarat tidak berfungsi.
Penduduk juga melahirkan rasa marah dan berlaku kekeliruan di laman web Twitter, terperangkap dalam lif selain alat penghawa dingin tidak berfungsi.
Syarikat San Diego Gas dan Electric dalam Twitter berkata, 1.4 juta pelanggan syarikat itu mengalami bekalan elektrik terputis, manakala syarikat Southern California Edison menyatakan keadaan itu memaksa pihaknya menutup dua unit loji tenaga nuklear.
Syarikat kemudahan awam Arizona melaporkan kira-kira 56,000 penduduk kawasan itu terputus bekalan elektrik sejak pukul 3.40 petang waktu tempatan.
Seorang Profesor Universiti San Diego, Alan Gin berkata, lampu isyarat dan stesen minyak di San Diego tidak beroperasi manakala liputan telefon bimbit terjejas teruk.
Syarikat-syarikat kemudahan awam San Diego memberi amaran bekalan elektrik tidak dapat dipulihkan dalam tempoh yang singkat.
‘‘Bersedia untuk tinggal di rumah tanpa bekalan elektrik,’’ ujar syarikat Sempra kepada pelanggan,
Keadaan itu turut dialami oleh Baja California Utara, Mexico sejak petang. – Agensi

No comments:

Post a Comment