Saturday, September 10, 2011

Orang terkaya Australia disaman anak sendiri



SYDNEY 9 Sept. - Orang terkaya Australia, Gina Rinehart disaman oleh seorang daripada anak kembarnya berhubung kes yang dilaporkan media mengenai satu pertikaian komersial.
Hope Rinehart Walker dilaporkan mengambil tindakan undang-undang ke atas ibunya di Mahkamah Agung New South Wales.
Motifnya, bagaimanapun masih belum dipastikan walaupun ketika sesi pendengaran ringkas, peguamnya menyatakan ia mengenai 'kesan daripada rundingan komersial'.
Gina merupakan satu-satunya anak kepada bekas usahawan lombong terkemuka Australia, Lang Hancock yang mewarisi perniagaan ayahnya, Hancock Prospecting sejak 20 tahun lalu dan mengubahnya menjadi sebuah syarikat yang kini dianggarkan bernilai AUS$10 bilion (RM31.8 bilion).
Beliau yang menjauhkan diri daripada publisiti dan meningkatkan kekayaannya sekali ganda ekoran kenaikan harga komoditi sebelum ini terkenal selepas diusir oleh ayahnya selepas Hancock berkahwin dengan pembantu rumah mereka seorang rakyat Filipina, Rose Porteous.
Kedua-dua wanita itu terlibat dengan perebutan harta Hancock selama beberapa tahun.
Gina Rinehart yang telah berkahwin dengan seorang peguam, Frank Rinehart selepas berpisah dengan suami pertamanya, Gerg Hayward, dikurniakan anak perempuan kembar, termasuk Hope, yang menyamannya. - AFP

No comments:

Post a Comment