Friday, December 2, 2011

Lagi MT sedia berundur

Oleh : MOHD FAZLI ZAINUL ABIDIN

KUALA LUMPUR - Kemenangan Umno dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) adalah lebih utama daripada berebut mendapatkan ruang untuk bertanding di mana-mana kerusi yang dipertandingkan.

Pimpinan Umno sendiri perlu akui ‘winable candidate’ adalah terasa utama kejayaan parti, ini adalah formula yang digariskan Presiden, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Walaupun bertaraf menteri, ahli majlis tertinggi atau ketua bahagian, ahli hendaklah akui sekiranya tidak mampu menggalas gelaran itu mereka sepatutnya menarik diri daripada meneruskan perjuangan.

Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kesedaran pimpinan Umno jelas kelihatan dimana beliau percaya lebih ramai sedia untuk mengosongkan kerusi yang disandangnya sekiranya diminta pucuk pimpinan.

“Saya sendiri akur dan percaya ramai pemimpin bersedia untuk melakukan perkara sama jika kami ini dikatakan tidak ada ciri-ciri ‘winable candidate’.

“Parti lebih diutamakan daripada perjuangan individu, ini ciri orang Umno sebagaimana disebut presiden dalam ucapan dasar beliau,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Beliau berkata demikian mengulas kenyataan tiga Naib Presiden Umno, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal dan Datuk Seri Hishammuddin yang bersedia menarik diri sekiranya mereka adalah calon yang dikatakan tidak mampu menang.

Sementara itu, seorang lagi Ahli Majlis tertinggi, Datuk Seri Noh Omar berkata, inilah pendekatan panglima perang, Khalid al Walid yang disebut presiden, apabila diarahkan Rasulullah berundur dan digantikan dengan orang muda, dia akur.

“Semangat ini yang diterapkan, sebab kita bekerja dan menerima arahan presiden, jika beliau fikirkan kita tidak layak, tidak boleh menang, kita besedia berundur.

“Apa yang penting semuanya adalah untuk kemenangan Umno dan Barisan Nasional, terutamanya di Selangor,” katanya. Lagi MT sedia berundur - Politik - Sinar Harian:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment