Friday, December 23, 2011

Pandangan dangkal Umno, Perkasa

IPOH – Umno dan Perkasa dilihat hilang kewarasan apabila Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menggunakan dakwat kekal pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) nanti. Adun Titi Serong, Drs Khalil Idham Lim berkata, kenyataan Perkasa kononnya tindakan SPR mahu menggunakan dakwat kekal menyebabkan orang Melayu tidak keluar mengundi dan membawa negara ke belakang adalah tidak wajar.

Menurut Khalil, langkah SPR itu seiring dengan syor jawatankuasa pilihan khas Parlimen berhubung penambahbaikan proses pilihan raya. “Pelbagai alasan yang langsung tidak kukuh dikemukakan mereka kononnya bertujuan untuk menimbulkan keraguan dalam kalangan rakyat. Dalam hal ini Umno-BN seperti budak mentah. “Sebenarnya, rakyat ternanti-nanti bila kerajaan mahu mengorak langkah untuk ke arah perubahan, walaupun cuma satu harapan iaitu pelaksanaan dakwat kekal,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.
 Beliau berkata, penggunaan dakwat kekal telah dilaksanakan negara di timur tengah dan Asia Tenggara dalam proses pilihan raya mereka. Tegasnya, tindakan blogger tegar pro Umno menerbitkan satu video mengenai tutorial menghilangkan palitan dakwat kekal di jari merupakan satu lagi usaha Umno menimbulkan keraguan rakyat. “Saya katakan begitu kerana ia dirakam secara potong-potong dan disunting semula sebagaimana yang dikatakan lima minit itu, mungkin juga dakwat itu telah dicampurkan dengan bahan lain yang boleh menghilangkan keasliannya,” katanya.
Beliau turut menyelar tindakan Umno yang dikatakan ejen pembunuh harapan rakyat, yang seharusnya ditukar segera demi menjaga kestabilan negara. “Pakatan Rakyat telah membuktikan harapan rakyat tidak mati begitu sahaja, buktinya boleh dilihat di empat buah negeri yang ditadbir PR, ini komitmen yang perlu dinilai seadilnya, saya boleh gambarkan betapa Malaysia boleh cemerlang di bawah pentadbiran PR,” katanya.
Pandangan dangkal Umno, Perkasa - Politik - Sinar Harian:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment