Saturday, June 23, 2012

Ulama Melayu setaraf

Ulama Melayu setaraf
Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat
KOTA BHARU - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, ulama yang dilahirkan di negara ini mempunyai kekuatan tersendiri dan bukan sahaja terhad individu dari tanah Arab sahaja.

Menurutnya, kebanyakan ilmuwan agama yang ada di negara ini dilahirkan dari Universiti Al-Azhar Mesir yang menjadi tempat utama pusat pendidikan yang berteraskan Islam.

Bagaimanapun Nik Aziz berkata, komen negatif yang membabitkan ulama universiti Al- Azhar, Mesir terhadap Pakatan Rakyat (PR) diciptakan pihak tertentu bertujuan memecahkan hubungan yang tersedia terjalin sebelum ini.

“Ada pihak nak melagakan, antara Tok guru dengan kami dan mereka kena juga tahu bahawa Sheikh Al-Azhar ilmunya al-Quran dan hadis, kami juga ilmu al-Quran dan hadis juga, kena tahu bahawa orang Melayu alim juga, bukan Arab saja” katanya kepada Pemberita selepas Kuliah Jumaat di sini, semalam.

Beliau mengulas mengenai kenyataan bekas Timbalan Syeikhul Universiti Al-Azhar, Mesir, Syeikh Mahmoud Abdel Ghany Mahmoud Ashourmat bahawa umat Islam wajib menunaikan ibadat haji dan perlu mengutamakan Rukun Islam kelima itu jika berkemampuan.

Nik Abdul Aziz sebelum ini bersetuju jika umat Islam khasnya penyokong Pas membatalkan niat untuk menunaikan haji jika Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) diadakan pada musim haji tahun ini.

Ini kerana katanya, menurutnya Rasulullah sendiri pernah menangguhkan ibadah haji selama empat tahun dan hanya menunaikan ibadahtersebut
pada tahun kesepuluh hijrah, sedangkan ayat mewajibkan ibadah haji diturunkan pada tahun keenam hijrah.

Nik Abdul Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, pihaknya boleh membawa ulama , Dr Yusuf Qardawi untuk memperkukuhkan sokongan terhadap demonstrasi jalanan. ”Apa kata kalau kami bawa Dr Yusuf Qardawi ke Malaysia, Qardawi lawan Timbalan Syeikhul Universiti Al-Azhar, demonstrasi di sokong kuat Qardawi.

“Saya bukan tidak setuju dengan kenyataan Syeikh Mahmoud Abdel Ghany, tetapi laporan macam itu macam nak pelaga, nak adu domba antara kami pelajar azhar dengan Syeikhul Azhar,” katanya.

No comments:

Post a Comment