Monday, July 2, 2012

Mahu tahanan ISA bebas

Mahu tahanan ISA bebas - Perak - Sinar Harian:

GMI berkumpul secara aman bagi menuntut supaya tahanan ISA dibebaskan kerana akta berkenaan sudah di
GMI berkumpul secara aman bagi menuntut supaya tahanan ISA dibebaskan kerana akta berkenaan sudah dimansuhkan pada 15 September 2011.
TAIPING - Kira-kira 40 ahli kumpulan Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) mengadakan demonstrasi aman di hadapan Kem Tahanan Kamunting (Kemta), semalam.

Perhimpunan yang berlangsung hampir satu jam itu menuntut pihak berkenaan membebaskan tahanan ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri) kerana akta berkenaan sudah dimansuhkan.

Perhimpunan tersebut turut disertai keluarga tahanan yang masih ditahan di dalam kem berkenaan.

Ahli GMI, Laila Othman, 40, berkata, 15 anak guamnya masih di dalam tahanan bersama 30 lagi tahanan lain.

Menurutnya, GMI meminta 45 tahanan tersebut dibebaskan segera dan menuntut supaya tidak berlaku penderaan serta diberikan layanan sewajarnya.

“Benarkanlah ahli keluarga melawat tahanan dan saya berharap tiada penderaan berlaku sepanjang tahanan berada di kem tersebut,”katanya.

Seorang lagi ahli GMI, Aliza Jaafar, 50, berkata, jika mendapati tahanan benar-benar bersalah, pihak berkenaan boleh mendakwa mereka.

Katanya, sebagai wakil isteri tahanan, dia kecewa kerana tidak dibenarkan melawat suami sedangkan untuk datang ke Kemta Kamunting memerlukan kos yang banyak.

“Sepatutnya setelah ISA dimansuhkan pada 15 September 2011, maka tahanan juga hendaklah dibebaskan,” katanya.

No comments:

Post a Comment