Thursday, November 29, 2012

29 maut serangan bom di Jaramana

Penduduk Syria  melihat sebuah trak yang terbakar  selepas dua bom kereta meletup di Jaramana, Damsyik semalam. - APPenduduk Syria melihat sebuah trak yang terbakar selepas dua bom kereta meletup di Jaramana, Damsyik semalam. - AP BEIRUT: Pengeboman berganda di bandar raya Jaramana berhampiran Damsyik yang diduduki kebanyakan penganut fahaman Druz dan Kristian mengorbankan 29 orang dan menyebabkan berpuluh-puluh lagi cedera, kata Pemerhati Syria bagi Hak Asasi Manusia (SOHR).

“Bilangan yang terbunuh akibat dua bom kereta di bandar Jaramana meningkat kepada 29,” kata pemerhati beribu pejabat di Britain itu, mengemas kini angka terdahulu yang menyatakan sekurang-kurangnya 20 maut.
Penduduk berkata, siri serangan bom berlaku jam 6.30 pagi waktu tempatan di Jaramana, lokasi pasukan militia prokerajaan menubuhkan kumpulan bersenjata untuk mempertahankan bandar raya itu daripada serangan pejuang pembebasan Syria.


“Pengganas meletupkan dua bom kereta yang dipenuhi sejumlah besar bahan letupan di dataran utama Jaramana, membunuh dan mencederakan beberapa penduduk dan merosakkan bangunan penempatan dan kedai,” lapor agensi berita SANA.

Gegar Jaramana

Letupan menggegarkan Jaramana pada masa sama dua bahan letupan diletupkan di bandar itu dalam serangan berasingan, kata SANA, walaupun tiada siapa maut dalam letupan itu.

Penduduk bandar itu panik ketika letupan berlaku. Kejadian semalam adalah serangan bom ke-4 di Jaramana sejak 28 Ogos lalu. Pada 29 Oktober bom kereta membunuh 11 orang dan mencederakan berpuluh-puluh lagi.
Semalam juga, pesawat tempur melancarkan lima serangan udara dalam masa 15 minit ke atas wilayah Maaret al-Numan di barat laut yang dikuasai pejuang pembebasan ketika tentera dan pejuang bertempur di pintu masuk bandar itu di selatan, kata SOHR. - AFP

No comments:

Post a Comment