Thursday, November 29, 2012

Palestin diramal dapat undi bersejarah di PBB





18-10-12 - 04:32:19 AM 
 
Foto
GAMBAR fail menunjukkan Riyad (tengah), bersama pegawai kanan Palestin membawa kerusi simbolik Palestin ke mesyuarat dengan Pengerusi Perhimpunan Agung PBB, Nassir Abdulaziz Al-Nasser di New York pada 15 September tahun lalu. - Foto AFP
Foto

EKSEKUTIF Pertubuhan pembebasan Palestin (PLO), Hanan Ashrawi (kanan) ketika sidang media di PPB, semalam. Gambar kecil Riyad Mansour, pemerhati Palestin di PBB. - Foto AFP

Sokongan penentu tingkat peluang jadi negara bukan anggota PBB

New York: Rakyat Palestin meramalkan satu pengundian bersejarah di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi meningkatkan kedudukan Palestin daripada negara pemerhati, kepada status negara bukan anggota di badan dunia itu esok (hari ini). Pengundian dibuat bersempena Hari Perpaduan Antarabangsa bersama Penduduk Palestin, kira-kira seminggu selepas gencatan senjata yang menamatkan serangan Israel selama lapan hari di Semenanjung Gaza.
Pemerhati Palestin di PBB, Riyad Mansour berkata draf terakhir resolusi yang diedarkan kepada negara anggota PBB lewat kelmarin sudah menerima hampir 60 tajaan bersama dan pihaknya menjangka lebih banyak akan diterima menjelang pengundian.

Yakin terima undi majoriti

“Saya yakin majoriti negara akan mengundi menyokong kami kerana penyelesaian dua negara memang mendapat sokongan peringkat global,” katanya.

Kedudukan Palestin untuk diterima sebagai negara bukan anggota dilihat semakin kukuh berikutan sokongan terbaru dari Perancis, Denmark, Switzerland dan beberapa negara Eropah lain yang dilihat sebagai kritikal untuk meningkatkan kedudukan mereka di peringkat antarabangsa.
Amerika Syarikat dan Israel menentang keras resolusi terbabit dan dibimbangi akan memusnahkan harapan Palestin untuk segera meneruskan rundingan dengan Israel bagi menamatkan konflik mereka selama beberapa dekad.

Israel sudah mengatakan mereka tidak akan kembali kepada rundingan selepas undian terbabit dan percaya ia sebaliknya menyukarkan harapan untuk satu rundingan damai.

Tiada undi veto

Tidak seperti Majlis Keselamatan, tiada undi veto pada Perhimpunan Agung dan resolusi berkenaan pastinya akan diluluskan.

Badan dunia 193 negara anggota itu dikuasai kebanyakannya oleh negara yang bersimpati kepada Palestin dan resolusi berkenaan hanya memerlukan undian majoriti untuk diluluskan.

Bagaimanapun, undian untuk meningkatkan status Palestin di PBB tidak menjamin pengiktirafannya sebagai sebuah negara Palestin, sesuatu yang perlu dilakukan secara dua hala. - AP

No comments:

Post a Comment