Saturday, December 22, 2012

SYEIKH MAHELLAWI JAWAB AMRU MUSA: "ULAMAK TIDAK KOTORI MASJID..AGAMA DAN DUNIA TIDAK BOLEH DIPISAHKAN"

SYEIKH MAHELLAWI JAWAB AMRU MUSA: "ULAMAK TIDAK KOTORI MASJID..AGAMA DAN DUNIA TIDAK BOLEH DIPISAHKAN"

Imam dan khatib Masjid Qaid Ibrahim, Syeikh Ahmed Mahellawi dalam khutbah Jumaat hari ini berkata, tidak pernah berlaku dalam sejarah sejak Napoleon atau penjajah-penjajah sebelum ini yang menceroboh masjid, sepertimana yang berlaku pada Jumaat minggu lepas.

Syeikh Mahellawi, berusia 88 tahun merupakan ulamak Al-Azhar yang disegani dan pernah dipenjarakan di zaman Anwar Sadat kerana menegur isteri Sadat, Jehan Sadat yang tidak menutup aurat.

Syeikh Mahellawi yang juga merupakan guru kepada As-Syahid Dr.Abdul Aziz Rantissi, bekas pemimpin utama HAMAS mengulas peristiwa hitam dalam sejarah umat Islam di Mesir apabila lebih 3,000 pemuda dan samseng "Barisan Penyelamat" mengepung Masjid Qaid Ibrahim Jumaat lepas dan beliau, jemaah wanita dan orang-orang tua yang berada dalam masjid terkepung lebih 14 jam sebelum campurtangan pasukan keselamatan. Selain itu, kumpulan tersebut menghalang azan Asar, Maghrib dan Isyak dilaungkan dan membakar kereta yang membawa Syeikh Mahellawi.

Menurut beliau, sesiapa yang mendakwa golongan ulamak 'mengotori masjid dengan politik' menurut beliau masjid merupakan rumah Allah untuk membincangkan semua perkara berkaitan agama dan dunia. Menurut beliau, sesiapa yang mendakwa masjid terasing dari urusan agama maka dia sebenarnya jahil berkaitan urusan agama Allah.

Beliau turut menafikan dirinya menggunakan mimbar bagi meminta rakyat menyokong perlembagaan seperti yang dilaporkan oleh media.

Beliau turut mengecam kenyataan Amru Musa yang mendakwa "golongan ulamak dan agamawan mengotori rumah Allah dengan politik."

Di akhir khutbah, mereka yang hadir melaungkan "Dengan roh dan darah menjadi tebusan buatmu wahai Islam!!".— Abdul Malik II.

ADMIN II ///

No comments:

Post a Comment