Friday, May 24, 2013

Lelaki Poland dapat muka baru


Foto
WAJAH pesakit lepas pembedahan.
Foto
MANGSA kemalangan industri di Poland menunjukkan
reaksi memberangsangkan enam hari selepas
 menjalani pembedahan.
Warsaw: Sekumpulan doktor di Poland mendakwa melakukan pemindahan muka menyeluruh terhadap seorang lelaki yang cedera teruk akibat kemalangan ketika mengguna mesin peralatan memotong batu.

Pakar bedah di Pusat Onkologi Gliwice berkata, pembedahan selama 27 jam itu dilakukan ke atas seorang lelaki berusia 33 tahun yang menjadi mangsa kemalangan. Ketua kumpulan pakar itu, Adam Maciejewski berkata, pembedahan dijalankan pada 15 Mei lalu, hanya beberapa minggu selepas lelaki terbabit mengalami kemalangan. “Ia adalah pembedahan pemindahan muka untuk menyelamatkan nyawa pertama dijalankan sejurus selepas kemalangan berlaku,” katanya.


Sebelum ini, pembedahan pemindahan muka hanya dijalankan selepas beberapa bulan atau tahun menjalani persediaan.

Menurut Maciejewski, kemalangan itu berlaku pada 23 April lalu. Imej janaan komputer - yang disediakan hospital - menunjukkan kerosakan serius pada muka lelaki terbabit.


Kata jurucakap hospital, lelaki itu mengalami kemalangan perindustrian. Akibat kecederaan itu, mangsa perlu menjalani pembedahan menstruktur semula muka, rahang, lelangit dan soket matanya. Doktor bedah terkejut apabila prosedur itu didapati berjaya. Sekeping gambar lelaki itu menunjukkan dia terbaring di katil hospital sambil mengangkat ibu jari sebagai tanda gembira dengan pembedahan berkenaan.


Gambar itu dirakam semalam, enam hari selepas pembedahan berlangsung. Orang pertama berjaya menjalani pembedahan pemindahan muka di dunia ialah seorang petani Sepanyol pada 2010 yang hanya dikenali sebagai Oscar.


Dia mengalami kecederaan parah selepas tertembak mukanya secara tidak sengaja ketika memburu. - Daily Mail

No comments:

Post a Comment