Saturday, August 10, 2013

12 anggota Al-Qaeda maut akibat serangan dron

GAMBAR fail menunjukkan sebuah dron yang dikenali sebagai Predator B buatan Amerika Syarikat (AS). Dron banyak digunakan oleh tentera AS untuk melancarkan serangan ke atas anggota kumpulan pengganas.


SANAA - Tiga serangan pesawat dron di Yemen telah membunuh 12 anggota pengganas Al-Qaeda dalam tempoh satu hari pada Khamis lalu.
Serangan pertama dijalankan pada waktu subuh menyasarkan dua buah kereta yang membawa anggota Al-Qaeda di Shabwan, wilayah Maarib. Enam terbunuh dalam serangan tersebut.
Dua anggota Al-Qaeda terbunuh dalam serangan kedua di wilayah selatan, Ghayl Bawazeer. Baki empat lagi maut apabila dron menyerang lokasi sama pada lewat malam.
Amerika Syarikat dan beberapa buah negara barat kini berada dalam keadaan berjaga-jaga selepas maklumat perisikan menyatakan bahawa pihak Al-Qaeda di Semenanjung Arab (AQAP) merancang untuk melakukan serangan besar-besaran.
Ancaman tersebut membuatkan AS menutup 19 buah pejabat konsulat serta kedutaannya di negara Asia Barat dan Afrika sepanjang minggu ini.
Pada Rabu lalu, pihak berkuasa Yemen mendakwa telah berjaya mematahkan cubaan AQAP untuk menyerang satu pusat kemudahan minyak milik sebuah syarikat Kanada di Mina al-Dhaba.
Sejak 28 Julai lalu, sebanyak lapan serangan dron dilancarkan di Sanaa yang membunuh seramai 36 orang pengganas.
Washington menyifatkan AQAP yang berpangkalan di Yemen sebagai cawangan pengganas paling berbahaya dalam rangkaian ekstremis global. - AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0810&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz2bVqcoXF7 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment