Thursday, August 8, 2013

[Kerajaan Sementara Berkata Fasa Diplomasi Sudah Tamat]



Perdana Menteri memberi amaran bahawa Kerajaan Sementara sudah "hilang sabar" dengan demonstrasi Pro Demokrasi yang terus berjalan di Kaherah.

Usaha dari duta-duta asing untuk menyelesaikan krisis di Mesir telah gagal dan Ikhwan Muslimin yang bertanggungjawab, kata Kerajaan Sementara.

Presiden telah mengumumkan bahawa pada hari Rabu menandakan berakhirnya fasa pertama percubaan diplomatik untuk menyelesaikan kemelut yang semakin menjadi-jadi sejak 3 Julai apabila presiden Muhammad Mursi digulingkan oleh tentera.

Dalam satu kenyataan yang dijalankan di agensi berita negeri MENA, beliau berkata :"Hari ini berakhirlah fasa usaha diplomatik, yang telah bermula lebih daripada 10 hari yang lalu".

"Keadaan Mesir ... Ikhwan Muslimin bertanggungjawab sepenuhnya atas kegagalan usaha-usaha [oleh duta-duta asing] dan apa yang mungkin terjadi akibat kegagalan ini."

Perdana Menteri memberi amaran, keputusan kerajaan untuk membersihkan protes pro-legitimasi yang berterusan adalah yang "terakhir", dan menggesa penunjuk perasaan untuk bersurai, dan berkata mereka telah "melanggar segala batas-batas kedamaian".

"Kesabaran kerajaan untuk menanggung hampir tamat," katanya, sambil menambah bahawa sebarang penggunaan senjata terhadap polis atau rakyat "akan berhadapan dengan pihak berkuasa dan ketegasan".

Kenyataan tersebut berikutan panggilan dari Menteri Luar Qatar, Khaled Al Attiya, agar melepaskan ahli-ahli Ikhwan Muslimin dari penjara, dan dalam pada itu telah datang senator Amerika Syarikat John McCain dan Lindsey Graham untuk lawatan ke Kaherah.

"Pada dasarnya, ini adalah kali pertama kita mendengar daripada pegawai-pegawai Mesir mengenai hasil daripada usaha pengantaraan," kata Al Jazeera Rawya Rageh, melaporkan dari Kaherah.

"Terdapat banyak kebimbangan mengenai gangguan keselamatan yang mungkin berlaku. Pembersihan perhimpunan dengan kekerasan boleh menyebabkan bilangan kematian yang besar yang menyebabkan pihak berkuasa perlu membuat keputusan untuk turun ke laluan tersebut."

Duta-duta asing dari Amerika, Eropah, Afrika dan beberapa negara Teluk Arab telah melawat Mesir pada bulan lepas, dengan sedikit kejayaan.

Beribu-ribu penunjuk perasaan pro Legitimasi telah berkhemah di Kaherah, menuntut pengembalian semula pemimpin, dan menolak cadangan dari kepimpinan sementara.

Mereka mengatakan bahawa beberapa pemimpin politik mereka telah ditahan secara tidak sah, termasuk Mursi sendiri.

Ketua Hal Ehwal Luar EU Catherine Ashton dan wakil Kesatuan Afrika, bekas presiden Mali, Alpha Oumar Konare, kedua-duanya berjaya mendapatkan pertemuan dengan Mursi dan dilaporkan dia berada dalam keadaan yang baik.

Pada 1 Ogos, kepimpinan sementara yang pertama memberi amaran kepada mereka yang membantah bahawa ia telah diberi kuasa polis untuk menyuraikan perhimpunan dalam "langkah yang beransur-ansur."

Gambar : Barisan kepimpinan Kerajaan Sementara
Sumber : AlJazeera

No comments:

Post a Comment