Tuesday, September 24, 2013

Keganasan baru di Zamboangadi selatan Filipina


Pasukan polis dan pakar bom tentera menjalankan siasatan di tempat kejadian letupan bom yang memusnahkan sebuah bas, mengakibatkan tiga orang terbunuh di bandar Zamboanga pada Jumaat lalu. Kejadian itu dipercayai dilakukan kumpulan bersenjata MNLF. - REUTERS
ZAMBOANGA 23 Sept. - Kumpulan bersenjata Barisan Pembebasan Islam Bangsamoro (BIFF) mencetuskan keganasan terbaharu di selatan Filipina, hari ini apabila bertindak menyerang sukarelawan pro-kerajaan di bandar Midsayap, 237 kilometer dari bandar Zamboanga dan menjadikan penduduk sebagai tebusan.
Pertempuran di tengah kepulauan Mindanao itu tecetus, ketika pertempuran antara tentera kerajaan dengan satu lagi kumpulan bersenjata masih berlaku yang masuk minggu ketiga di bandar ini.
Jurucakap tentera wilayah, Kolonel Dickson Hermoso berkata, anggota BIFF menyerang sukarelawan pro-kerajaan di bandar Midsayap sebelum subuh dan berundur bila bantuan tentera tiba.
Katanya, seorang anggota tentera terbunuh, manakala penduduk melaporkan melihat empat mayat anggota BIFF dibawa oleh rakan-rakan mereka.
Kumpulan bersenjata itu menjadikan 15 orang guru dan petani sebagai perisai manusia bagi menghalang pasukan keselamatan mengejar mereka sebelum membebaskan sebahagian tahanan tidak lama kemudian.
''Sebanyak tiga tebusan masih berada di tangan BIFF dan seorang ulama dihantar bagi membebaskan mereka,'' katanya.
Hermoso dan jurucakap BIFF, Abu Misry Mama mengesahkan keganasan itu tidak mempunyai kaitan dengan konflik membabitkan kumpulan bersenjata di bandar Zamboanga.
''Pertempuran ini tiada kaitan dengan insiden di Zamboanga. Ia berbeza dengan apa yang berlaku di Zamboanga. Musuh kami adalah tentera dan kami mahu mereka keluar,'' kata Mama kepada stesen radio DXMS. - AFP


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20130924/lu_03/Keganasan-baru-di-Zamboangadi-selatan-Filipina#ixzz2fu7qm4eR
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment