Friday, September 6, 2013

Lelaki berat 380kg maut


Riyadh: Seorang lelaki Arab Saudi yang mempunyai berat badan 380 kilogram, Majed al-Dousari, 26, meninggal dunia semalam, selepas dimasukkan ke hospital bagi menjalani rawatan selama dua tahun untuk mengurangkan berat badan, lapor media.

Akhbar al-Arabiya melaporkan, Dousari meninggal dunia akibat radang paru-paru, manakala doktor berkata, pemuda itu tidak bertindak balas dengan rawatan yang diberikan dan menghadapi masalah pernafasan teruk.
“Beliau meninggal dunia akibat radang paru-paru akut, sehingga mengakibatkan komplikasi termasuk kesukaran bernafas dan kegagalan fungsi jantung. Majed dipindah ke unit rawatan rapi tetapi meninggal dunia tidak lama kemudian,” kata jabatan kesihatan dalam satu kenyataan.

Raja Arab Saudi, Raja Abdullah, sebelum itu mengarahkan supaya Dousari yang terpaksa berada di atas katil hampir sepanjang masa di rumahnya di Pelabuhan Damam, di timur negara itu.

Bulan lalu, Raja Abdullah juga mengarahkan supaya rawatan dilakukan ke atas seorang remaja berusia 16 tahun, dengan berat badan 610 kilogram, dipercayai remaja paling gemuk di dunia.

Khaled Mohsen Shaeri, menjalani pembedahan di sebuah hospital di Riyadh untuk membuang 80 kilogram lemak dari bahagian perutnya selepas dia tidak lagi mampu berjalan.
AGENSI

No comments:

Post a Comment