Friday, September 6, 2013

Protes merebak di tiga wilayah Thai

Protes merebak di tiga wilayah ThaiLebih 12,000 petani menghalang laluan di lebuh raya utama di wilayah Surat Thani, kelmarin.

SURAT THANI - THAILAND. Lebih 12,000 petani menyertai protes di wilayah selatan Thai selepas kerajaan gagal memenuhi tuntutan mereka supaya menaikkan harga getah kepada 120 baht (RM12) sekilogram, menurut media tempatan, kelmarin.

Ketua polis, Kiattipong Khaosam-ang berkata, kumpulan penunjuk perasaan tersebut turut menghalang lebuh raya utama berhampiran pejabat koperasi pertanian di wilayah Surat Thani, 640 kilometer dari selatan Bangkok.

"Kira-kira 300 polis antirusuhan telah dikerah ke lokasi demonstrasi tersebut bagi mengelakkan kumpulan tersebut memecah masuk lapangan terbang berhampiran kawasan terbabit," katanya kepada AP.

Bantahan besar-besaran yang kini dilaporkan merebak di tiga wilayah selepas ia tercetus di Nakhon Si Thammarat sejak lebih seminggu lalu.

Harga getah di Thailand terus jatuh sejak 2011 disebabkan oleh permintaan kurang dalam ekonomi global yang tidak menentu. 

No comments:

Post a Comment