Friday, December 20, 2013

Lebih 100 orang penunjuk perasaan ditahan di Bangladesh


DHAKA 20 Dis. - Pasukan keselamatan Bangladesh semalam menahan lebih daripada 100 orang penunjuk perasaan, selepas mereka melancarkan bantahan besar-besaran di seluruh negara menjelang pilihan raya umum yang akan dijalankan pada 5 Januari ini.
Pegawai berkata, penunjuk perasaan tersebut ditahan dalam operasi yang dijalankan oleh dua pasukan keselamatan iaitu Batalion Rapid Action (RAB) dan pengawal sempadan separa tentera, selepas berlakunya sekatan jalan raya menggunakan kenderaan oleh pembangkang bagi memulau pilihan raya berkenaan.
Gabungan dua pasukan keselamatan itu menahan 118 orang, dengan kebanyakan daripada mereka merupakan aktivis Parti Kebangsaan Bangladesh (BNP) yang merupakan sekutu kuat Jamaat-e-Islami.
BNP bersama-sama dengan Jamaat-e-Islami sering menganjurkan bantahan sejak akhir Oktober lalu untuk cuba memaksa Perdana Menteri Sheikh Hasina meletak jawatan, supaya pemerintah sementara mengambil alih bidang kuasa pilihan raya akan datang. - AFP


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20131220/lu_02/Lebih-100-orang-penunjuk-perasaan-ditahan-di-Bangladesh#ixzz2nzRmYmFq
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment