Thursday, December 26, 2013

Thailand buru 300 penunjuk perasaan


2013/12/25
Bangkok: Dua pasukan penyiasat sedang mengumpul bukti bagi menahan 300 penunjuk perasaan antikerajaan kerana bertindak keterlaluan ketika menyertai protes.
Penyiasat kanan juga diminta membantu dalam proses menyediakan kes terhadap mereka.



Winai Thongsong, penolong ketua polis negara, Adul Saengsingkaew, dilantik untuk mengepalai satu pasukan diberi tugas menyasarkan ‘pengacau’ di kalangan penunjuk perasaan. Waran tangkap


Seramai 300 daripada mereka kini dicari. Anggota satu pasukan mengumpul bukti bertujuan mengemukakan saman ke atas mereka dan mendapatkan waran tangkap di mahkamah.

Apabila waran itu dikeluarkan, tidak sukar untuk mencari suspek berkenaan.

Beberapa dakwaan termasuk mencetuskan kacau-bilau hingga mengganggu keamanan, mempunyai had tempoh pendakwaan lima hingga 20 tahun.
Winai adalah suami anak saudara bekas isteri Perdana Menteri Thailand, Thaksin Shinawatra, Khunying Potjaman.

Pembantu utama Winai ialah Superintenden Thitawat Suriyachai, penasihat rapat bekas ketua polis Priewpan Damapong yang juga abang ipar Thaksin.

Winai tidak bimbang mengenai tuduhan memihak kepada Thaksin sambil menekankan beliau hanya membuat pendakwaan ke atas mereka yang melanggar undang-undang.
Winai berkata, sekurang-kurangnya 19 orang diperhatikan satu lagi pasukan keselamatan.

Kumpulan berkenaan pernah dikenakan waran tangkap atas jenayah lalu.

Mereka dikehendaki kerana memainkan peranan dalam protes petani yang melakukan sekatan di lebuh raya hingga tidak dapat dilalui di daerah Cha-uat, wilayah Nakhon Si Thammarat, Ogos lalu.


Kepung stadium

Kelmarin, penunjuk perasaan yang cuba menjatuhkan Perdana Menteri, Yingluck Shinawatra mengepung sebuah stadium tetapi gagal menyekat parti politik daripada mengemukakan calon untuk bertanding dalam pilihan raya Februari depan.

Yingluck yang popular di kalangan penduduk pedalaman tetapi dibenci kelas pertengahan dan elit, mengumumkan pilihan raya akan diadakan pada 2 Februari untuk menamatkan ketegangan be-rikutan bantahan di ibu negara terhadapnya. - AGENSI

No comments:

Post a Comment