Wednesday, January 29, 2014

AS laksana hukuman mati cara lama?


beberapa negeri di Amerika sebelum ini menggunakan kerusi elektrik bagi melaksanakan hukuman mati ke atas pesalah yang didapati bersalah melakukan pembunuhan. - agensi
ST.LOUIS 28 Jan. - Beberapa buah negeri di Amerika Syarikat (AS) sedang menimbang untuk memperkenalkan semula hukuman mati cara lama, termasuk penggunaan skuad menembak, kerusi elektrik dan bilik gas beracun, selepas bekalan dadah untuk melaksanakan hukuman mati menggunakan suntikan, semakin berkurangan.
Kebanyakan negeri terbabit tidak lagi melaksanakan hukuman mati cara lama, bagi memastikan hukuman mati tidak melanggar Perlembagaan dan boleh diterima oleh rakyat.
Bagaimanapun, beberapa wakil rakyat melihat kekurangan bekalan dadah boleh membawa masalah pada masa depan.
Anggota Dewan Perwakilan Missouri, Rick Brattin berkata, ia bukan cubaan untuk mengembalikan keadaan seperti pada 1850-an atau pada zaman koboi dahulu.
''Saya melihat satu masalah akan timbul dan sedang cuba untuk mencari penyelesaian secara paling berperikemanusiaan, namun pada masa sama lebih ekonomi kepada negeri ini,'' katanya yang mencadangkan skuad menembak sebagai satu pilihan untuk melaksanakan hukuman mati pada bulan lepas.
''Tidak adil untuk ahli keluarga mangsa bunuh menunggu selama berdekad-dekad untuk melihat keadilan dilaksanakan,,'' katanya.
Seorang anggota Dewan Perwakilan Wyoming, pula mencadangkan rang undang-undang membenarkan skuad menembak, manakala Peguam Negeri Mossouri mencadangkan pembinaan semula bilik gas beracun.
Seorang anggota Dewan Perwakilan Virginia pula mahu kerusi elektrik digunakan semula menggantikan suntikan maut. - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140129/lu_12/AS-laksana-hukuman-mati-cara-lama#ixzz2rjljsfJL
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment