Wednesday, January 29, 2014

Pilihan raya Thailand diteruskan



YINGLUCK meninggalkan Kelab Tentera di Bangkok semalam.


BANGKOK - Kerajaan Thailand semalam mengumumkan akan tetap mengadakan pilihan raya umum negara itu yang dijadualkan pada 2 Februari depan.
Ia akan diteruskan walaupun terdapat usaha pihak pembangkang untuk memboikot pilihan raya tersebut selepas para penunjuk perasaan melancarkan perhimpunan antikerajaan sejak November tahun lalu.
Kerajaan Thailand membuat keputusan untuk meneruskan pilihan raya itu selepas satu mesyua- rat diadakan melibatkan Perdana Menteri, Yingluck Shinawatra dengan para pegawai Suruhanjaya Pilihan Raya.
Suruhanjaya Pilihan Raya negara itu sebelum ini meminta pilihan raya tersebut ditangguhkan.
Keputusan untuk meneruskan pilihan raya itu dijangka mencetuskan lagi ketegangan politik di negara berkenaan.
Seorang pemimpin penunjuk perasaan antikerajaan telah mati ditembak manakala puluhan lagi ceedra dalam pertempuran yang berlaku pada Ahad lalu semasa pe- ngundian awal bermula di sini.
Sejak 30 November lalu, seramai 10 orang terbunuh dan 577 orang lagi cedera dalam kejadian tunjuk perasaan antikerajaan di Thailand.
Krisis tersebut bermula apabila ribuan penunjuk perasaan diketuai bekas Timbalan Perdana Menteri, Suthep Thaugsuba menuduh Yingluck menjadi boneka kepada abangnya, Thaksin Shina- watra yang kini hidup dalam buangan.
Pada tahun 2006, Thaksin yang menjadi Perdana Menteri Thailand telah digulingkan tentera menerusi satu rampasan kuasa aman. Ketika itu, kerajaan Thaksin didakwa melakukan rasuah dan penyalahgunaan kuasa.
Sejumlah penunjuk perasaan antikerajaan menuntut Yingluck meletakkan kerajaan dan sebuah majlis rakyat ditubuhkan bagi mentadbir Thailand.
Timbalan Perdana Menteri Thailand, Pongthep Thepkanchana menyatakan, pihak suruhanjaya dan kerajaan mempunyai pandangan berbeza berhubung pilihan raya itu.
"Jika pilihan raya ditangguhkan, adakah masalah akan selesai?" soal Pongthep kepada wartawan.
Ratusan tunjuk perasaan turut mengepung lokasi Yongluck meng- adakan mesyuarat dengan para pegawai suruhanjaya itu.
Dalam kejadian itu, dua orang cedera dengan salah seorang dari- padanya parah akibat terkena tembakan di Kelab Tentera di sini. - Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0129&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz2rjZe2P2u 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment