Monday, February 24, 2014

Bekas presiden dibebaskan semalam



Kiev: Parlimen Ukraine semalam membebaskan wira Revolusi Oren yang juga bekas presiden negara itu, Yulia Tymoshenko yang dipenjara tujuh tahun atas tuduhan salah guna kuasa selepas Presiden Viktor Yanukovych memenangi pilihan raya pada 2010.

Sebaik dibebaskan, Yulia, 53, terus menuju ke arah Dataran Kemerdekaan di Kiev, tempat dia disambut hampir 50,000 penyokong dalam suasana penuh emosi.


“Saya tidak kenal Kiev yang saya lihat hari ini kerana dipenuhi rangka kereta yang terbakar, penghadang dan bunga diletakkan bagi memperingati mereka yang mati - namun ini adalah Ukraine yang baru, Ukraine merdeka,” katanya.



Yulia yang berkerusi roda akibat masalah sakit belakang kronik dibebaskan selepas dua setengah tahun ditahan di penjara.


Kehadiran musuh ketat Yanukovych itu tidak terbayang berlaku beberapa hari lalu, namun ia sekadar satu lagi kejadian yang disifatkan ajaib sama seperti nasib menimpa bekas presiden terbabit.


Sementara itu, rumah agam Yanukovych dimasuki pelbagai lapisan masyarakat yang jelas terpegun dan marah dengan kemewahan dinikmati bekas pemimpin mereka itu. Ia turut mempunyai zoo peribadi dan replika besar kapal layar.

Sebuah lagi kediaman Yanukovych di kawasan Pergunungan Carpathian juga dibuka untuk tatapan orang ramai. - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/02/24

No comments:

Post a Comment