Wednesday, April 2, 2014

JACC selaras misi antarabangsa mencari MH370



Reuters
SEORANG juruterbang, Rob Shearer melihat ke arah Lautan Hindi dari tingkap pesawat P3 Orion milik tentera New Zealand kelmarin.


PERTH - Pusat Koordinasi Agensi Bersama (JACC) mula beroperasi semalam bagi menyelaras misi antarabangsa mencari sebuah pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) yang hilang dan dipercayai terhempas di Lautan Hindi pada 8 Mac lalu.
JACC akan bekerjasama dengan kerajaan Australia dan beberapa negara lain untuk memberi maklumat kepada keluarga penumpang serta meneliti komunikasi dengan semua agensi antarabangsa yang terlibat dengan misi mencari tersebut.
Bekas ketua tentera Australia, Angus Houston akan mengetuai unit berkenaan yang mempunyai seramai 20 kakitangan.
Sebanyak 10 buah pesawat dan sembilan kapal menyertai misi mencari di sebuah kawasan seluas 120,000 kilometer persegi di Lautan Hindi semalam.
Operasi itu disertai oleh tujuh negara iaitu Australia, Amerika Syarikat, China, New Zealand, Jepun, Korea Selatan dan Malaysia.
Sebuah kapal milik tentera laut Australia, HMS Ocean Shield yang dilengkapi dengan alat pengesan kotak hitam dan sebuah kapal selam kawalan jauh meninggalkan pelabuhan di Perth menuju ke lokasi carian kelmarin. - Bernama


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0402&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm#ixzz2xg7LSNxL 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment