Tuesday, April 29, 2014

Tebuk bongkah pintu rahsia


Melaka: Usaha mencari harta purba yang dikaitkan peninggalan Kesultanan Melayu Melaka di Pulau Nangka, di sini, berjalan lancar apabila kerja-kerja menebuk bongkah batu di kawasan yang menjadi sasaran sudah mencapai tahap 90 peratus selesai.
Usaha mencari yang dipertanggungjawabkan kepada Syarikat Smart Partnership International (M) Sdn Bhd dijangka berakhir pada 30 April ini.
Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Kemudahan Awam, Pengangkutan dan Pemulihan Projek negeri Datuk Abdul Ghafaar Atan berkata, kerja menebuk itu masih dijalankan di kawasan laluan di lokasi simpanan khazanah yang dikatakan bernilai berbilion ringgit itu.

“Mengikut perjanjian, syarikat ini perlu menjalankan kerja mencari khazanah berkenaan sehingga 30 April ini saja, jika tidak, mereka perlu berundur dan tugas mencari akan diserahkan kepada syarikat lain.
Foto
KAKITANGAN Smart Partnership menjalankan kerja penebukan batu menggunakan mesin gerudi khas.

“Dalam tempoh berbaki dua hari lagi, kita percaya kerja menebuk ini akan berjaya dan pintu dapat dibuka, namun jawapannya hanya akan dapat tahu dua hari lagi sama ada khazanah itu benar-benar wujud atau tidak,” katanya ketika mengadakan lawatan ke kawasan tapak pencarian khazanah itu, semalam.


Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.


Artikel ini disiarkan pada : 2014/04/29

No comments:

Post a Comment