Monday, June 30, 2014

Arab Saudi taja 35 imam


2014/06/30 - 05:41:35
Arab Saudi  taja   35 imam
Umat Islam di ibu kota menunaikan solat sunat tarawih yang diimamkan oleh Syeikh Abdurrahman el-Dousuky Taha Radwan dari Mesir di Masjid Negara. - Foto Effendy Rashid

Imamkan solat sunat tarawih di seluruh negara sempena Ramadan 

Kuala Lumpur: Seramai 35 imam hafiz ditaja oleh Kerajaan Arab Saudi untuk mengimamkan solat sunat tarawih di masjid terpilih di seluruh negara sepanjang Ramadan ini.

Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Datuk Othman Mustapha, berkata setiap negeri mendapat dua imam yang akan mengimamkan solat tarawih kecuali tiga imam di Sarawak dan masing-masing lima di Selangor dan Wilayah Persekutuan.

“Kerajaan mengucapkan setinggi penghargaan dan terima kasih kepada kerajaan Arab Saudi; Menteri Hal Ehwal Islam Saudi, Syeikh Soleh Ala Syeikh; Duta Arab Saudi ke Malaysia, Fahad Abdullah Al Rasyed.

Jemput imam luar negara

“Selain itu, kita sudah menjemput imam tarawih dari dalam dan luar negara yang akan ditempatkan di empat masjid di bawah seliaan JAKIM dan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) iaitu Masjid Negara dan Masjid Wilayah Persekutuan di Kuala Lumpur serta Masjid Putra dan Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, Putrajaya,” katanya dalam satu kenyataan, di sini, semalam.

Mengulas lanjut, Othman berkata bagi Masjid Negara, imamnya adalah Syeikh Abdurrahman el-Dousuky Taha Radwan dari Mesir yang sudah menjadi imam jemputan tarawih di masjid itu sejak tahun 2010.
Sementara itu, imam jemputan Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin pula adalah Syeikh Dr Samy Abdul Rahman Al-Fakky dari Mesir dan Mufti Zimbabwe, Syeikh Ismail Musa Menk.

No comments:

Post a Comment