• Sumber : Kementerian Luar Amerika SyarikatSumber : Kementerian Luar Amerika Syarikat

RUANG udara dunia kini makin bercelaru akibat beberapa konflik perang di serata dunia. Beberapa peringatan penerbangan dikeluarkan syarikat penerbangan dan kerajaan negara masing-masing antaranya Amerika Syarikat dan Eropah.

Krisis penerbangan makin buruk apabila MH17 ditembak jatuh oleh puak pemberontak di Donetsk berhampiran sempadan Ukriane dan Rusia pada 17 Julai lalu.

Lima hari kemudian, pesawat Taiwan TransAsia Airways Flight 222 terhempas ketika gagal melakukan pendaratan cemas di Lapangan Terbang Magong akibat taufan Matmo dan semalam pesawat Algeria McDonnell Douglas DC-9 yang membawa 110 penumpang terputus hubungan selama 50 minit dengan menara kawalan dan kemudiannya disahkan terhempas berhampiran Niger.


Ruang udara tidak stabil

Ruang udara didapati tidak stabil susulan peningkatan perang di beberapa negara Afrika, Timur Tengah dan Eropah Timur.

Di Libya, militia bersenjata lengkap dengan aset peluru berpandu melancarkan serangan menawan lapangan terbang utama negara itu pada bulan lalu.
Di Afrika, keseluruhan rantau Sahel dikuasai pemberontak juga lengkap dengan aset ketenteraan termasuk sistem pertahanan udara mudah alih hasil tinggalan ketika penyingkiran Muammar Gaddafi.

Jaminan keselamatan juga longgar ketika berlaku perang saudara di Syria, di mana ribuan tentera dan kumpulan Tentera Pembebasan Syria berusaha menembak jatuh helikopter tentera dan pesawat pejuang sesama mereka.

Konflik perang juga turut berlaku di Iraq selepas kewujudan Kerajaan Islam pimpinan Abu Bakr al-Baghdadi yang mula bangkit melalui platform Kumpulan Iraq dan Jajahannya (ISIL)untuk menawan berapa bandar utama di negara itu dengan menentang rejim Perdana Menteri Nouri Al-Maliki.
Keadaan ini jelas memberi risiko penerbangan kepada semua syarikat pesawat bermula dari benua Afrika, Eropah hingga ke Asia

Sungguhpun mendapat pengesahan laluan selamat daripada pusat kawalan udara negara masing-masing namun bahaya akibat peperangan ini belum mendapat jaminan.

Ia berikutan kelengkapan aset ketenteraan canggih seperti peluru berpandu yang dimiliki negara bergolak masih belum menjamin keselamatan yang dikeluarkan oleh syarikat penerbangan seperti apa yang berlaku terhadap MH17.

Selasa lalu, Persekutuan Penerbangan Amerika Syarikat (FAA) mengeluarkan arahan  bahawa semua syarikat penerbangan negara itu dilarang melakukan penerbangan ke Lapangan Terbang Ben Gurion di Tel Aviv,  Israel untuk tempoh sekurang-kurangnya 24 jam  selepas Hamas meningkatkan bedilan membalas serangan Israel.

Selain laluan itu, Libya, utara Ethiopia, Korea Utara dan rantau Crimea di timur Ukraine turut tersenarai dalam laluan terlarang manakala  penerbangan di bawah ketinggian tertentu ditetapkan terhadap ruang udara Iraq dan Somalia.

FAA menyenaraikan Mali, Congo, Kenya, Yaman, Semenanjung Sinai , Syria, Iran dan Afghanistan sebagai kawasan berisiko tinggi.

Peluru berpandu pembunuh pesawat
Pengarah GlobalSecurity John Pike berpendapat, sesebuah negara perlu prihatin dengan keupayaan aset ketenteraan negara-negara yang sedang bergolak ini.

“MH17 ditembak jatuh dengan peluru berpandu pada ketinggian 33,000 kaki ketika melintasi ruang udara yang semua pihak sudah ketahui ia adalah kawasan paling panas pertembungan antara Ukraine dan puak pemberontak pro-Rusia.