Tuesday, September 23, 2014

Bahaya 'keranda putih'


Oleh Mohamad Azim Fitri Abd Aziz
Kuala Lumpur: Penggunaan bekas makanan polisterin atau turut dikenali ‘keranda putih’ di negara ini disifatkan berbahaya berikutan ia boleh mengakibatkan penyakit kanser.

Berdasarkan kajian kesihatan mendapati polisterin disahkan mengandungi racun berbahaya seperti kimia stirena iaitu bahan karsinogen yang boleh menyebabkan barah selain kimia tirena dan benzena yang boleh menjejaskan alam sekitar.


Pegawai Pendidikan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) N V Subbarow berkata, walaupun polisterin diharamkan di negara maju, namun pengusaha dan peniaga makanan di Malaysia dibenarkan menggunakan bekas polisterin secara berleluasa.

Menurutnya, penggunaan bekas polisterin dalam membungkus makanan panas dikesan boleh mendatangkan mudarat apabila kimia beracun digunakan membuat bekas makanan itu meresap pada makanan.


“Saya beri contoh nasi goreng yang baru dimasak. Sudah tentu ia akan menyebabkan berlaku tindak balas kimia yang akan mengakibatkan berlaku percampuran kimia dan makanan terbabit apabila ia dibungkus dalam keadaan panas.




Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/09/23

No comments:

Post a Comment