Saturday, September 20, 2014

Ebola: Jemaah haji Nigeria jalani 3 peringkat pemeriksaan


PEKERJA kesihatan mengukur suhu badan jemaah haji sebelum dibenarkan berlepas ke Arab Saudi di Lapangan Terbang Antarabangsa Murtala Muhammed di Logos, Nigeria, semalam. - AP
LAGOS 19 Sept. - Bagi memastikan penularan wabak Ebola tidak berlaku di Arab Saudi terutamanya pada musim haji kali ini, setiap jemaah Nigeria perlu menjalani tiga peringkat pemeriksaan di Lapangan Terbang Antarabangsa Murtala Mohammed, di sini.
Pemeriksaan itu dilakukan terhadap kira-kira 76,000 jemaah haji dari negara ini sebelum mereka dibenarkan menaiki pesawat dan berlepas ke tanah suci.
Jurucakap Kementerian Kesihatan Lagos, Oguntimehin Olukayode berkata, pemeriksaan tersebut penting sebagai usaha mengelakkan penyebaran Ebola oleh warganegara ini ketika menunaikan haji.
"Pemeriksaan kesihatan ini dilakukan adalah untuk memastikan bahawa rakyat Nigeria tidak membawa keluar atau masuk virus maut Ebola," katanya.
Jelas beliau, usaha itu juga dilakukan sebagai usaha kerajaan agar Ebola tidak menjadi wabak dunia.
Menteri Kesihatan Onyebuchi Chukwu pula berkata, walaupun tiada kes Ebola dikesan di negara ini pada minggu ini, tetapi empat orang masih berada di bawah pengawasan di Lagos dan 344 lagi di bandar Pelabuhan Harcourt di selatan negara ini.
Nigeria merupakan satu-satunya daripada lima negara yang terjejas akibat Ebola, diberi kebenaran menghantar jemaah haji bagi menunaikan rukun Islam kelima itu tahun ini. - AFP


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140920/lu_03/Ebola-Jemaah-haji-Nigeria-jalani-3-peringkat-pemeriksaan#ixzz3DnwRpV6F
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment